Vågar i butiker kontrolleras av Swedac

Report this content

Under sommaren 2012 kommer Swedac att kontrollera vågar över hela landet. Tillsynen kommer att starta i maj och avslutas i augusti.

Tillsynen riktar sig mot vågar i småbutiker och våg- och kassaregisterkombinationer som används för direktförsäljning till allmänheten. När det gäller vågkombinationer har Swedac valt att kontrollera en speciell butikskedja, Timebutikerna. Det som kontrolleras är att alla föreskrivna krav för vågar följs, bland annat reglerna för CE + M märkning, kontrollmärke vid återkommande kontroll, plombering och kontrollvägning.

-          Syftet med tillsynen är att både kunder och handlare ska kunna lita på vågarna, säger Kari Björkqvist, som är chef för enheten för reglerad mätteknik på Swedac.

Vågarna ska vara verifierade och märkta på rätt sätt och den som är osäker på vilka regler som gäller kan titta på vår webbplats www.swedac.se eller kontakta oss.

För mer information kontakta:

Kari Björkqvist, Swedac, chef för Enheten för reglerad mätteknik, 0733-467824

Per Rahbek, Swedac, informationschef, 0706-048182

Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) är  föreskrivande och tillsynsmyndighet  för vågar och mätare

Swedac är en myndighet för teknisk kontroll. Vi arbetar för kvalitet och säkerhet. Våra uppgifter handlar om att produkter och tjänster ska vara säkra och tillförlitliga. Swedac är myndigheten för mått, vikt och volym. Vi ansvarar för föreskrifter och tillsyn av vågar, mätare och färdigförpackade varor. Vi har också ansvar för föreskrifter och kontroll av ädelmetallarbeten. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige. Internationellt arbetar vi i projekt med syfte att bland annat underlätta handeln mellan länder.