25 000 fler resenärer vid Luleå Airport

Totalt har 454 272 passagerare rest till och från Luleå Airport under perioden januari- maj, vilket är en ökning med 5,4 procent eller nära 25 000 resenärer jämfört med 2011. Antalet inrikespassagerare har ökat med 5,6 procent, från 402 716 till 425 367. Utrikeschartern ökade med 2,5 procent, från 28 195 till 28 905 passagerare jämfört med föregående år.

Antalet charterresenärer har ökat med hela trettio procent de senaste tre åren. Våren är en särskilt intensiv period för charterresor då många norrbottningar väljer att få en försmak av sommaren genom att resa till värmen. Nya destinationer för i år är Rhodos och Split i populära Kroatien.

-  Luleå Airport är en lagom stor flygplats med snabba och effektiva flöden och vi kan erbjuda våra resenärer en smidighet som sparar tid när man ska resa. Vi ser framförallt en stark ökning på inrikestrafiken och är glada att våra bolag kan erbjuda ett mycket bra utbud av resor inom landet. Nu har vi vår intensiva charterperiod med flera avgångar per dag till våra direktdestinationer kring Medelhavet, som exempel Turkiet, Cypern och Kreta. Nytt på programmet är också direktflyg till Kroatien som fått ett mycket gott mottagande, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef.

För mer information och ytterligare frågor kontakta Ann-Christin Viklund, flygstationschef
tfn: 070-214 47 69.