Flygplatschefen: Viktigt att veta inför din sommarresa

Den mest reseintensiva perioden på året är här. Ett stort antal resenärer väntas passera Stockholm Arlanda Airport under juni, juli, augusti och flygplatsen erbjuder totalt 17 nya reguljära flyglinjer under sommarsäsongen.

− Jag vill önska alla varmt välkomna till Arlanda i sommar. Både vi på Swedavia och flygplatsens aktörer är väl förberedda och redo att ta emot alla förväntansfulla semesterfirare, säger Arlandas flygplatschef Karl Eklund.

− Jag vill uppmuntra alla att förbereda sig inför resan genom att kolla upp när vi rekommenderar att du kommer till flygplatsen och att väl på plats bege dig direkt till en incheckningsautomat för att hämta ut bagagetagg och även checka in om du inte redan har gjort det hemma. Genom att komma till flygplatsen den rekommenderade tidpunkten och väl förberedd bidrar du till ett smidigare flöde för alla med kortare väntetider i såväl bagageinlämning som säkerhetskontroll, fortsätter Karl Eklund.

Den generella rekommendationen från Swedavia kring när resenärerna bör komma till flygplatsen inför avresan är 2,52 timmar för dem som reser inom Europa. För dem som reser utanför Europa rekommenderar vi 3,53 timmar före avgång. På startsidan på Arlandas webbplats finns även ett verktyg där resenärer kan ange sitt flightnummer och få en rekommendation anpassad efter sin specifika avgång.

− Ha dock med i beaktning att en rekommendation är just en rekommendation. Som resenär är du alltid personligen ansvarig för att hålla dig uppdaterad via ditt flygbolag om just din specifika flight, säger Karl Eklund.

Väl på flygplatsen uppmanas resenärerna att bege sig direkt till en incheckningsautomat för att hämta ut sin bagagetagg. Ju fler som förbereder sig inför bagagelämningen genom att fästa bagagetaggen på resväskan, desto kortare blir väntetiderna för alla när väskan sedan ska lämnas in i Bag drop. I incheckningsautomaterna, som finns på ytor i terminalerna och i SkyCity, går det även att checka in för dem som inte redan har gjort det hemma samt skriva ut boardingkort.

− När du har fäst din bagegetagg och lämnat din väska i Bag drop är det dags att gå till säkerhetskontrollen. Här är det extra viktigt att titta på och följa instruktionerna på plats eftersom de är olika beroende på vilken säkerhetskontroll du passerar. Sedan vill jag även tipsa om att ladda ner Swedavias app där du kan få pushnotiser om ditt flyg och ta del av vårt nya, kommersiella utbud här på Arlanda. Sedan förra sommaren har vi öppnat Marknadsplatsen i Terminal 5, Arlandas största satsning någonsin på ett förbättrat utbud av mat, dryck och shopping. Utbudet utvecklas löpande under året men redan nu kan jag lova att fjolårets återvändande semesterfirare kommer bli positivt överraskade av alla nyheter på Arlanda, säger Karl Eklund.

Flygplatschef Karl Eklunds checklista för en smidigare start på sommarresan

1. Följ vår rekommendation om när du bör vara på flygplatsen inför din avresa.

Swedavias generella grundrekommendation kring när du bör vara på flygplatsen är 2,52 timmar före din avgång om du reser inom Europa. För resor utanför Europa rekommenderas du vara på plats 3,53 timmar före avgång. På startsidan på Arlandas webbplats finns även ett nytt verktyg, När bör jag vara på flygplatsen?, där du som resenär kan ange din destination eller flightnummer och få en rekommendation när du bör vara på flygplatsen som är anpassad utifrån just din avgång.

1. Checka in (om du inte redan gjort det digitalt) och hämta ut dina bagagetaggar i en automat.

1. Lämna ditt bagage i Bag drop.

När du har hämtat ut dina bagagetaggar i en av våra incheckningsautomater så lämnar du din/dina väskor i Bag drop, för de flygbolag som erbjuder tjänsten. Glöm inte att spara ditt bagagekvitto.

1. Förbered dig för säkerhetskontrollen.

Reser du endast med handbagage och har checkat in digitalt är du välkommen att gå direkt till säkerhetskontrollen. Reglerna i den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 skiljer sig från övriga säkerhetskontroller på flygplatsen, så var uppmärksam på vilken kontroll du går genom och följ instruktionerna du får i anslutning till den säkerhetskontroll du ska passera.

1. Håll koll på ditt flyg via Swedavias app.

Genom att ladda ned Swedavia-appen kan du enkelt och smidigt hålla koll på ditt flyg. Via appen kan du prenumerera på information om just ditt flyg och få löpande uppdateringar om terminal, väntetid i säkerhetskontrollen, incheckningsdisk, boardingtid och gate.

För fler tips inför resan besök Stockholm Arlanda Airports webbplats.

Swedavia - Pressavdelning
press@swedavia.se