Ny svensk design ställs ut på Stockholm Arlanda

Nu kommer svenska och internationella besökare välkomnas till Stockholm och Sverige genom ny svensk design.  Det är shoppingpåsarna på Stockholm Arlanda Airport som blir ett levande galleri där några av Sveriges mest framstående illustratörer och konstnärer valts ut att visa upp särskilt framtagna verk i samarbete med flygplatsen. I samband med lanseringen av ställs även motiven ut med hjälp av ett mobilt galleri på olika platser i utrikes- och inrikesterminalerna.

- Vår tanke är att göra shoppingpåsarna på Arlanda till ett levande galleri, där vi visar några av Sveriges duktigaste illustratörer och konstnärer. Vi är stolta över den talang som finns i Sverige, och få platser har samma genomströmning av människor från hela världen som flygplatser. På det här sättet får alla shoppande resenärer med sig en bit konst hem – på påsen, säger Roel Huinink, vd ASDC.

Den mobila utställningen kommer att finnas på Stockholm Arlanda under en månad. Här visas grafiska tryck av illustrationerna på påsarna, en kort beskrivning om respektive illustratör och deras tankar bakom illustrationerna. Dessutom kan resenärerna kan vara med och tävla om ett grafiskt tryck. Uppdraget till konstnärerna bestod av tolkningar av Sverige eller Stockholm, och dessa kunde vara inspirerade av bland annat arkitektur, flora & fauna, svenska seder, musik, mode eller design.

Illustrationer:
Vikings - Mats Johansson
Huldra - Lina Ekstrand
Archipelago - Martin Bergstrand

Om ASDC
ASCD, Arlanda Schiphol Development Company AB, uppdrag är att driva och utveckla den kommersiella utvecklingen inom retail, F&B och kommersiell service på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. ASDC ägs till 40 procent av Schiphol Group Amsterdam och 60 procent av koncernen Swedavia som äger, driver och utvecklar 11 flygplatser i hela Sverige. Swedavias roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 4,5 miljarder kronor per helår och har 2 500 medarbetare.

www.arlandaairport.se