SAS lanserar direktlinje mellan Kiruna och Köpenhamn i vinter

Nu ska fler danskar få möjligheten att uppleva den norrländska vintern och Lapplands fantastiska vyer. Med start 12 december i år lanserar SAS en direktlinje mellan Kiruna och Köpenhamn.

Danskarnas resande till norra Sverige har ökat kraftigt under vinterhalvåret. Nu besvarar SAS den ökande efterfrågan och lanserar en direktlinje mellan Kiruna Airport och Köpenhamn Flygplats med start 12 december i år. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan fram till 30 mars 2025, huvudsakligen med SAS nyaste och mest bränsleeffektiva flyg Airbus A320 Neo.

Köpenhamn är en viktig internationell hub och den nya direktlänken till Kiruna öppnar möjligheten för hela Öresundsregionen att ta sig till norra Sverige och uppleva Lappland på riktigt i dess fantastiska vinterskrud. Att möjliggöra möten mellan människor från olika delar av världen och från olika kulturer är en av Swedavias huvudsakliga uppgifter − där de regionala flygplatserna spelar en väsentlig roll − och den nya linjen är därmed ett mycket välkommet tillskott till trafikprogrammet på Kiruna Airport.

− Det är med stor glädje vi välkomnar den här satsningen som gör det enklare för fler internationella gäster att uppleva vårt vackra Lappland och vintern här uppe. Att vi tillsammans med våra partners, SAS, Kiruna Lappland och Swedish Lapland, har lyckats med denna etablering är en jätteframgång och av stor vikt för vår turism som den basnäring den är. Det är dessutom fantastiskt roligt att kunna erbjuda Kirunaborna möjligheten till en smidig weekend i den danska huvudstaden, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef på Kiruna Airport, Swedavia.

− Vi är glada över att fortsatt kunna satsa på den norra delen av Sverige. Linjen Köpenhamn−Kiruna är ett utmärkt tillskott till den redan befintliga reguljära trafiken mellan Arlanda och Kiruna. Detta kommer öka trafiken från hela Öresundsregionen men också förbättra anslutningen för passagerare från norra Sverige som vill ta sig vidare till Europa, säger Erik Westman, Chief Revenue Officer på SAS.

Med start den 12 december 2024 trafikerar SAS Kiruna Airport (KRN) – Köpenhamns Flygplats (CPH) två gånger i veckan (torsdagar och söndagar). Biljetter kommer att finnas till försäljning på www.sas.com. För mer information om aktuell trafik på Kiruna Airport: swedavia.se/kiruna

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia - Pressavdelning
press@swedavia.se