Utrikestrafiken upp 17 % på Göteborg Landvette

2I maj når utrikesflyget på Göteborg Landvetter Airport rekordhöga siffror. 262 142 passagerare flög utrikes från Göteborg Landvetter Airport under maj 2010. Det är en ökning med 17 % jämfört med samma månad 2009. Inrikesresandet ökade med tre procent. Totalt ökade antalet passagerare med 13 % i maj.

I år väljer fler västsvenskar flyget som transportmedel jämfört med förra året. Totalt i år ökar utrikesflyget och inrikesflyget med tre procent.
- Vi ser en stark tillväxt på utrikestrafiken som delvis beror på nytillkommande destinationer som erbjuds av City Airline, Air Berlin och Turkish Airlines. Och, på chartersidan toppar Antalya som destination, säger Brett Weihart, chef för Göteborg Landvetter Airport flygmarknad.

Andra populära destinationer att resa till i maj är Köpenhamn, Frankfurt, Amsterdam och München.
- Att resandet ökar i västra Sverige är något också som attraherar flygbolagens vilja till att starta trafik från Göteborg Landvetter. easyJet och LOT Polish Airlines är två flygbolag som vi har nöjet att välkomna i höst, säger Brett Weihart.