Västflyg lanserar ny direktlinje från Stockholm Arlanda Airport till Trollhättan Vänersborg Airport med start 2 oktober 2024

Med fokus på att öka tillgängligheten utökar Västflyg nu sitt utbud och lanserar en ny direktlinje till Stockholm, denna gång till Arlanda Airport. Med start den 2 oktober 2024 kommer Västflyg att trafikera sträckan mellan Stockholm Arlanda Airport och Trollhättan Vänersborg Airport två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar.

Sedan tidigare trafikerar Västflyg Bromma Airport från Trollhättan Vänersborg men nu utökar man trafiken till huvudstaden och trafikerar från den 2 oktober även Arlanda Airport. Den nya linjen kommer att ytterligare stärka tillgängligheten till och från Västsverige, något som bidrar både till ökad tillväxt för näringslivet och erbjuder en smidig transfer vidare ut i världen.

– Det är roligt att Västflyg väljer att utöka sitt utbud hos oss genom att även trafikera Stockholm Arlanda Airport, och en ny inrikeslinje är alltid särskilt välkommet, säger Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och försäljning på Swedavia. Ett starkt inrikesflyg är avgörande för att människor ska kunna mötas över hela landet och ha smidiga anslutningar till resten av världen, oavsett om man reser för att träffa vänner och familj, upptäcka nya platser eller i affärer, säger hon.

– Vi ser att det finns ett behov av att kunna resa från Trollhättan och vidare ut i världen. Från Arlanda finns idag direktflyg till många destinationer som vårt närområde inte kan erbjuda. Det gör att vi är extra glada att kunna presentera Arlanda som destination vilket möjliggör enklare och snabbare resor för våra kunde, säger Anna Petre, VD för Västflyg.

Den nya direktlinjen mellan Stockholm Arlanda Airport och Trollhättan Vänersborg kommer att trafikeras två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar.

Ytterligare information kring program och utbud finns på www.vastflyg.se

Om Västflyg

Västflyg är ett lokalt flygföretag som drivs av fem lokala entreprenörer. Västflygs vision är ett hållbart flyg från Trollhättan-Vänersborgs flygplats för att lyfta regionen. Flygresor förkortar restiden mellan Trollhättan-Vänersborg avsevärt och skapar därmed förutsättningar för livskraftiga företag, arbetstillfällen och ett hållbart samhälle även långt utanför Stockholm.

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia-flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.