WM-data och Swedbank ingår avtal om offshore-samarbete

Report this content

WM-data, som ingår i LogicaCMG-koncernen, har ingått ett femårigt ramavtal med Swedbank. Avtalet innebär att LogicaCMG bygger upp ett utvecklings- och applikationsförvaltnings-center för Swedbank inom befintlig verksamhet i Bangalore i Indien.

Avtalet omfattar i ett första steg viss applikationsutveckling för Swedbanks verksamhet i Sverige. Samarbetet ger Swedbank en flexibel och kostnadseffektiv kompetens- och resursförstärkning inom IT-området som ett komplement till befintlig IT-verksamhet i Sverige och i Baltikum.

– Det är ett bra avtal. Swedbank får en bra resursförstärkning och flexibilitet inom utveckling och applikationsförvaltning. Vår leveranskapacitet ökar. Samarbetet ger oss samtidigt möjlighet att uppnå en ökad kostnadseffektivitet för banken som helhet, säger Fredrik Runnquist, Chef Gemensam Service, Swedbank.

Swedbank valde WM-data efter en internationell upphandling och omfattande utvärdering.

– Vi är mycket stolta över att få detta förtroende från en av Sveriges ledande banker och ser fram emot att långsiktigt hjälpa Swedbank med utvecklingen av konkurrenskraftiga applikationer, säger Stefan Gardefjord, vd för WM-data i Sverige. Förutom vårt utvecklingscenter i Bangalore, erbjuder LogicaCMG-koncernen Swedbank och andra kunder inom den finansiella sektorn en bred portfölj med branschlösningar och tillgång till nästan 6 000 branschexperter över hela världen.

Det nya avtalet är WM-datas andra större affär inom bank- och finansbranschen i Sverige på kort tid.

För ytterligare information:
Fredrik Runnqvist, chef Gemensam Service, Swedbank, tfn: 070-526 11 05
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 0703-21 39 95
Stefan Gardefjord, vd WM-data Sverige, 08-670 20 00, stefan.gardefjord@wmdata.com
Malin Westlund, PR-ansvarig, WM-data Sverige, 08-579 177 31, malin.westlund@wmdata.com