AIK:s medlemmar väljer Swedbank Arena

Report this content

AIK:s medlemmar har sagt sitt, det blir Swedbank Arena som kommer att bli AIK Fotbolls nya hemmaarena. Under ett extrainsatt medlemsmöte under torsdagskvällen röstade AIK Fotbolls medlemmar ja. Från och med säsongen 2013 kommer AIK att spela på arenan, men redan från och med hösten 2012 kommer AIK att kunna spela träningsmatcher på arenan.

AIK:s medlemmar röstade helt enligt styrelsens och arenapanelens rekommendation om att Swedbank Arena var det bästa valet av hemmaplan. Därmed stannar AIK i Solna och spelar sin sista säsong på Råsunda 2012 innan de flyttar över till sin nya arena bara ett stenkast därifrån.

-        Vi är glada och stolta över att AIK:s medlemmar antagit Arenapanelens rekommendation att välja Swedbank Arena. Det är en skarp och omfattande utvärdering som gjorts av de två nya arenorna som nu byggs i Stockholmsregionen och att vi går vinnande ur den striden är mycket glädjande, säger Christian Alexandersson, vd Swedbank Arena.

Swedbank Arena kommer att kunna ljussättas i AIK:s färger vid hemmamatch, så det är tydligt vilket lag det är som hör hemma där. Det ska kännas att arenan är AIK:s hemmaplan och fansen ska trivas. Varje match ska vara en stor fotbollsupplevelse.

Swedbank Arena invigs hösten 2012 och blir värd för 15 allsvenska AIK-matcher per säsong. Till det kommer träningsmatcher, svenska cupen och förhoppningsvis även spel i de europeiska cuperna. Utöver AIK:s matcher, landslagsfotbollen och SM-finalen i bandy kommer Swedbank Arena även att vara platsen för många musik- och underhållningsevenemang av olika storlekar.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:
Christian Alexandersson, vd Swedbank Arena
E-mail: christian.alexandersson@arenastaden.se

Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef Swedbank Arena
E-mail: malin.sparfrydberg@arenastaden.se

Om Swedbank Arena
Swedbank Arena står klar hösten 2012 och kommer då vara en arena av högsta internationella standard. Med plats för 50 000 åskådare under fotbollsmatcher och 65 000 gäster vid konserter möjliggörs evenemang som tidigare inte varit möjliga i Sverige. Upplevelsen förstärks dessutom av att kvaliteten på arenan är av högsta klass. Det gäller allt från mat till tekniska lösningar. Swedbank Arena är Sveriges nya nationalarena för det svenska fotbollslandslaget. Även SM-finalerna i bandy kommer att spelas på arenan från och med 2013.
Swedbank Arena ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Peab och Fabege.
www.swedbankarena.se

Taggar: