Bokslutskommuniké 2010 Stockholm den 8 februari 2011

- Rörelseresultatet uppgick till 3 179 mkr (3 631)

- Räntenettot minskade med 339 mkr till 4 069 mkr

- 234 mdr säkerställda obligationer har emitterats under året

Koncernen Swedbank Hypotek består av moderbolaget Swedbank Hypotek AB (publ) och det helägda dotterbolaget Swedbank Skog och Lantbruk AB (vilande). Swedbank Hypotek ägs till 100 procent av Swedbank AB (publ).

Swedbank Hypotek är verksamt inom långfristig kreditgivning till privatpersoner, företag, kommuner samt jord- och skogsbruk. Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år om inte annat anges.

Resultatutveckling

Rörelseresultatet uppgick till 3 179 mkr (3 631). Räntenettot minskade med 339 mkr och uppgick till 4 069 mkr (4 408). Den dominerande orsaken till det lägre räntenettot är att den genomsnittliga marginalen var lägre under 2010 jämfört med året innan trots en stigande trend, vilket berodde på att startnivån för året var låg. Vändpunkten för marginalutvecklingen infann sig i början av det gångna året. Volymökningen som under året uppgick till 30 mdr kompenserade delvis den negativa påverkan av den lägre marginalen.

Upplåningskostnaderna har påverkats väsentligt av förlängning av snittlöptid på skuldsidan. De ökade kostnaderna för finansieringen har visserligen påverkat räntenettot negativt men förlängningen av skuldens snittlöptid har också lett till ett minskat behov av likvida medel vilket haft en positiv inverkan på räntenettot.

Det lägre ränteläget under merparten av året jämfört med tidigare år har också lett till att avkastningen på eget kapital minskat något.

Av provisionskostnader härrör merparten från affärsutbytet med sparbanker och delägda banker. Dessa provisionskostnader uppgick under året till 562 mkr (661). Nedgången beror på förändringar i avtalet med sparbankerna och de delägda bankerna.

I nettoresultat finansiella poster till verkligt värde ingår förändringar och realiseringar av marknadsvärden på de poster i balansräkningen som omfattas av tillämpningen av verkligt värde optionen. Sedan april 2009 har en successiv övergång påbörjats till mer anskaffningsvärdering samt säkringsredovisning genom tillämpning av verkligt värde säkringar samt kassaflödes säkringar. Värdeförändringar i verkligt värde säkringar på säkrad post och säkringsinstrument förs mot resultaträkningen medan den effektiva delen av värdeförändringen för kassaflödessäkringar förs över eget kapital och ingår i övrigt totalresultat. I nettoresultat poster till verkligt värde ingår även resultat från förtidslösen av anskaffningsvärderade lånefordringar samt återköp av emitterade värdepapper som varit anskaffningsvärderade. Sammantaget uppgick nettoresultat finansiella poster till verkligt värde till -206 mkr (-131).

För ytterligare information:

Helena Silvander, VD

Tel: 08-585 935 06

Christina Linderoth, Ekonomichef

Tel: 08-585 970 20

Swedbank Hypotek Bokslutskommuniké 2010

Swedbank Hypotek ägs till 100% av Swedbank. Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt "Beyond Financial Growth." Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,5 miljoner privatkunder och ca 670 000 företagskunder med drygt 350 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 30 september 2010 uppgick balansomslutningen till 1 846 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se