Swedbank Hypotek AB Bokslutskommuniké 2011

• Årets rörelseresultat uppgick till 3 773 mkr (3 179)

• Swedbank Hypotek redovisade kreditförluster om 56 mkr (168)

• 233 mdkr säkerställda obligationer har emitterats under året

Koncernen Swedbank Hypotek består av moderbolaget Swedbank Hypotek AB (publ) och det helägda dotterbolaget Swedbank Skog och Lantbruk AB (vilande). Swedbank Hypotek ägs till 100 procent av Swedbank AB (publ). Swedbank Hypotek är verksamt inom långfristig kreditgivning till privatpersoner, företag, kommuner samt jord- och skogsbruk. Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år om inte annat anges.

Resultatutveckling

Rörelseresultatet uppgick till 3 773 mkr (3 179) och räntenettot till 4 147 mkr (4 069).

Räntenettot steg marginellt under året. Såväl ränteintäkter som räntekostnader ökade till följd av stigande korta marknadsräntor och större ut- och upplåningsvolymer. Räntekostnaderna påverkades även av att den genomsnittliga löptiden på all penning- och kapitalmarknadsupplåning förlängts ytterligare.

Provisionsnettot består till största delen av provisionskostnader som härrör från affärsutbytet med sparbanker och delägda banker. Dessa provisionskostnader uppgick till 609 mkr (562). Ett nytt långsiktigt samarbetsavtal med sparbankerna och de delägda bankerna började gälla från och med 1 juli 2011 och gäller till och med 30 juni 2017, med möjlighet till förlängning.

I nettoresultat finansiella poster till verkligt värde ingår realiserade och orealiserade förändringar av marknadsvärden. Sedan april 2009 sker en övergång till att i allt större utsträckning använda redovisning till upplupet anskaffningsvärde samt säkringsredovisning, vilket på sikt kommer att minska effekten från den så kallade verkligt värde optionen. Nettoresultat finansiella poster till verkligt värde uppgick till 233 mkr (-206). Den enskilt viktigaste orsaken till utvecklingen är att långa marknadsräntor har fallit under året, vilket har medfört en positiv resultateffekt.

För ytterligare information:

Läs hela rapporten på www.swedbank.se/ir eller i bifogad pdf

Peter Stenborn, VD

Tel: 08-585 909 30

Kristina Norin, Ekonomichef

Tel: 08-585 902 72

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth.” Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,8 miljoner privatkunder och ca 631 000 företags- och organisationskunder med 319 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 december 2011 uppgick balansomslutningen till 1 857 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se