Nej till ramavtal för statliga kreditgarantier till mjölkföretagare

Report this content

De ledande bankerna för finansiering av landets mjölkföretagare, Swedbank och Sparbankerna, Landshypotek Bank och Länsförsäkringar Bank, kan inte rekommendera sina kunder att ta lån med så kallad statlig kreditgaranti. Under nuvarande utformning av regeringens förordning går bankerna inte vidare med att teckna ramavtal om att utnyttja garantierna.

- Vår gemensamma och samlade bedömning är att nuvarande utformning av kreditgarantierna inte hjälper landets mjölkföretagare. Istället riskerar garantierna att försämra för de företagare som regeringen valt ska omfattas. Som kreditgivare bär vi ett ansvar, vi kan inte medverka till att äventyra våra kunders ekonomi och framtida möjligheter, säger Liza Nyberg, VD Landshypotek Bank, Per Skargren, segmentsansvarig Swedbank och Sparbankerna och Sven-Erik Selerud, kreditansvarig Lantbruk Länsförsäkringar Bank, i ett gemensamt uttalande.

Bankerna har i dialogen med regeringen fört fram att statliga kreditgarantin borde bidra till att hjälpa fler mjölkföretag i den pressade situationen som råder i branschen. I den förordning som regeringen beslutade om 3 september omfattas dock enbart mjölkföretag som redan har goda förutsättningar att i dialog med banken erhålla tillfälliga och flexibla lösningar. Förordningens utformning möter därmed vare sig behoven hos fler eller andra mjölkföretagare än de som bankerna redan har kontakt med i dag.

Regeringens kreditgaranti har en utformning som för kunderna innebär att:

• Flexibiliteten minskar. Förordningen innebär begränsade möjligheter att under löptiden göra förändringar av sitt lån, något som vi banker vid övrig kreditgivning ofta för dialog med kunderna om.
  • Möjligheterna till kontrollerad avveckling minskar. Vid en eventuell obeståndsituation strävar vi banker vanligtvis mot en ordnad avveckling där värden på företagens tillgångar behålls och skulden hålls nere. Detta ger också möjlighet för företagaren att starta om. De statliga kreditgarantierna skulle tvinga bankerna till ett annat förhållningssätt vilket missgynnar mjölkföretagarna.
  • Mjölkföretagare med enskild firma lämnas utan möjlighet till skuldsanering vid konkurs.
  • Administrativa bördan ökar. Ett omfattande ansökningsarbete med flera och noggrant rapporterade underlag krävs, vilket ökar mjölkföretagarens administrativa kostnad.
  • Priset riskerar att bli dyrare. Statens hantering för kreditgarantin kan komma att avgiftsfinansieras.

Swedbank och Sparbankerna, Landshypotek Bank och Länsförsäkringar Bank konstaterar att all fokus och kraft behöver gå till att stärka mjölkföretag i en pressad situation. Med nuvarande utformning av förordningen går bankerna därför inte vidare med avtalsskrivning för att utnyttja garantierna.

För ytterligare kommentarer och information:
Swedbank och Sparbankerna: Per Skargren, segmentsansvarig Skog & Lantbruk, 08-5859 0613
Landshypotek Bank: Liza Nyberg, VD, via kommunikationschef Tomas Uddin, 070-299 24 08
Länsförsäkringar Bank: Sven-Erik Selerud, kreditansvarig Lantbruk, Länsförsäkringar Bank, 08-588 422 24