• Swedegas/

Ökad produktion av förnybara drivmedel med ny vätgasanläggning ansluten till Swedegas gasnät

Med en ny vätgasanläggning i Göteborg – som igår invigdes  av energiminister Anders Ygeman – ökar Preem sin produktion av förnybara drivmedel. För att klara det är anläggningen ansluten till Swedegas stamnät för gas.

– Att stödja transportsektorns omställning till förnybara bränslen är ett av våra viktigaste uppdrag, säger Johan Zettergren, vd för Swedegas.

Genom att investera i och utveckla flexibel infrastruktur för gas kan och vill Swedegas bidra till att ställa om energisystemen till förnybara energislag. Anslutningen till Preem är ett exempel på en investering där gasen behövs som både bränsle och råvara i processen när fordonsbränslet Preem Evolution Diesel tillverkas.

– Anslutningen till stamnätet för gas är en förutsättning för ökad produktion av förnybara drivmedel och Preems fortsatta bidrag till omställningen mot ett hållbart samhälle, säger Mattias Backmark, affärsutvecklingschef på Preem.

På senare tid är det framför allt två projekt som stått i fokus för Swedegas investeringar. Det ena är anläggningen i Göteborgs hamn där fartyg kan bunkra flytande gas. Det andra är alltså en anslutning mellan Preems nya vätgasanläggning och stamnätet för gas. Swedegas har byggt gasledning samt en mät- och reglerstation mellan Preems raffinaderi, där den nya anläggningen har byggts, och stamnätet för gas. Anläggningen är i drift sedan i mars i år.

– Det är viktigt för oss att våra investeringar byggs för framtiden. Redan idag består 20 procent av den gas som transporteras i vårt system av biogas. Senast 2030 ska andelen förnybart uppgå till 30 procent för att vara 100 procent senast 2045, säger Johan Zettergren.

Preems Evolution-drivmedel kan tankas i alla dieselfordon och blandas med all annan diesel. Preem Evolution Diesel har en genomsnittlig förnybar andel på drygt 20 procent medan Preem Evolution Diesel Plus har över 50 procent förnybart innehåll. Koldioxidutsläppen minskar med cirka 44 procent om man tankar Preem Evolution Diesel Plus jämfört med en standard fossil diesel.

Preems mål är att initialt öka produktionen av förnybara drivmedel till 220 000 kubikmeter årligen.

– Vi kommer successivt skala upp vår förnybara produktion, och den nya anläggningen är ett steg på vägen. Målet är att producera 3 000 000 kubikmeter förnybart 2030, säger Mattias Backmark.

För mer information vänligen kontakta Saila Horttanainen, chef kommunikation och hållbarhet, Swedegas, 070-622 76 06.

Swedegas är ett infrastrukturbolag som investerar i smarta energisystem. Företaget äger gasnätet som sträcker sig från Dragör i Danmark till Stenungsund och transporterar energi till distributörer och direktanslutna kunder. Gasnätet försörjer 33 kommuner, industrier, kraftvärmeverk och tankställen med gas. Swedegas satsar på att utveckla ny infrastruktur för biogas, vätgas och flytande gas (LNG/LBG).