Ny rapport om investeringsmöjligheter i Post-konflikt områden

Idag släpper Swedfund en rapport om post-konflikt områden där vinsterna med att vara först på dessa marknader fastslås av ekonomisk forskning och hur det är möjligt för ett svenskt företag att minimera riskerna i dessa länder.

President Obamas säkerhetsrådgivare James Jones menar att ekonomisk utveckling i Afghanistan är det enda sättet att skapa fred. Enbart militära medel räcker inte, det visar de senaste sex åren. För två år sedan startade Swedfund ett projekt som har samma övertygelse, nämligen att hållbar stabilitet endast kan uppnås med ekonomisk utveckling i post-konflikt länder eller länder i krig. Swedfund har idag flera investeringar i post-konflikt länder, bl.a. i Irak och Somalia. - Det företag som tidigt vågar etablera sig i ett post-konflikt land kommer vara det företag som sätter agendan. Samtidigt krävs ett annat sätt att tänka och agera då dessa länder saknar bl.a. infrastruktur., säger Per Juth, Chef för Affärsutveckling på Swedfund. Swedfunds mål med rapporten är att öka medvetenhet vad gäller investeringar i post-konflikt länder och förhoppningsvis öka den svenska närvaron i dessa länder, som med en växande privat sektor kommer vara framtidens tillväxtmarknader. - Ser vi till situationen i Irak idag, står företag i kö för att komma in på denna marknad som har en enorm potential. Tyvärr är det våra konkurrentländer i Europa, främst Frankrike och Tyskland, som står långt fram, tillsammans med asiatiska företag, inte Sverige och våra företag. Detta gör att Sverige missar chansen att hjälpa Irak, samtidigt som svenska företag för en konkurrensnackdel när tillväxten väl tar fart i Irak, säger Per Juth. För ytterligare information, kontakta: Per Juth, 0705-58 30 78. per.juth@swedfund.se