Nytt Nordiskt Råd för hållbar utveckling

I morgon 15 september lanseras i Oslo ett nytt Nordiskt Råd för Hållbar Utveckling som kommer att ledas av Norges förre statsminister Kjell Magne Bondevik. Rådet ska ge rekommendationer om hur man skapar bättre förutsättningar för företag att kunna medverka i investeringar i utvecklingsländer. Rådet lanseras i anslutning till en högnivåkonferens på initiativ av de Nordiska utvecklingsfinansiärerna Finnfund, IFU, Norfund and Swedfund.

I rådet ingår förutom Kjell Magne Bondevik:

Hans Dalborg, Ordförande Nordea
Anne Brunila, Vice VD, Fortum
Christian Rynning-Tønnesen, VD, Statkraft AS
Sten Scheibye, Ordförande Novo Nordisk AS
Jannik Lindbaek, Fd Chef för IFC (Sekreterare)
Pontus Braunerhjelm, VD Entreprenörsskapsforum och Professor KTH (Sekreterare)

Investeringar av företag är sedan länge ett dokumenterat bra verktyg för att skapa hållbar ekonomisk utveckling. Företag har gedigen kunskap om att investera och driva företag som bättre kan tas tillvara i arbetet med att bygga upp den privata sektorn i utvecklingsländer.

-          Detta råd är det första av sitt slag där det finns en direkt dialog mellan företag och berörda politiker i de Nordiska länderna. Rådet kommer att aktivt arbeta för att få fler företag att inse de kommersiella möjligheter som finns på dessa nya marknader. Samtidigt vill rådet ytterligare öka förståelsen för hur investeringar kan användas som ett kostnadseffektivt verktyg för att skapa hållbar ekonomisk utveckling i fattiga länder, säger Kjell Magne Bondevik.

Lanseringen sker i anslutning till den Nordiska konferensen ”Investing for Development – A broader role for Nordic Business in sustainable development” i Oslo. Konferensen arrangeras av de fyra Nordiska utvecklingsfinansiärerna Finnfund, IFU, Norfund och Swedfund som också kommer att stödja rådets arbete.

Kontakt:

Maria Lannér