Riskkapitalbolaget Swedfund förstärker investeringsverksamheten med nyrekryteringar

Bland de nyanställda finns Investment Managers Ulf Tossman och Fredrik Törgren

Swedfund International AB (”Swedfund”), som investerar på nya tillväxtmarknader i Asien, Afrika, Latinamerika och Östeuropa (utanför EU), har anställt sex nya medarbetare. De kommer att arbeta med förvaltning av portföljbolagen samt bedömning av nya investeringsförslag.

Swedfund har anställt Fredrik Törgren (Senior Investment Manager) och Olga Perez (Investment Officer) för att arbeta med nya investeringsmöjligheter. Ulf Tossman (Senior Investment Manager) och Henrik Nordlander (Investment Officer) kommer att arbeta med förvaltning av portföljen. Två nya ESG Managers, miljö‑ och hållbarhetsexperterna Kristin Sjöblom och Lars-Olle Larsson, kommer att arbeta med att främja, upprätthålla och säkerställa hög kvalitet i hanteringen av dessa frågor hos de företag Swedfund investerar i.

Efter nyrekryteringarna har Swedfund 38 personer anställda. Tillkännagivandet kommer efter den svenska regeringens meddelande i september att man under de kommande tre åren planerar att ge Swedfund ett anslag på 1,2 miljarder kronor, för ökade investeringar på tillväxtmarknader.

Karin Isaksson, chef för Investment Origination, säger:

”Vi är mycket glada att kunna presentera dessa nyanställningar. De senaste fem åren har vi haft en hög volym nya investeringar och gått in på nya marknader. Rekryteringen av dessa medarbetare innebär att Swedfund kommer att kunna fortsätta att erbjuda en hög kompetens och ett gott stöd till de företag vi investerar i, och att vi kommer att fortsätta att öka vår verksamhet på tillväxtmarknader.”

Bakgrund:

• Swedfund, Sveriges utvecklingsfinansieringsbolag (s.k. DFI), bildades 1979 och ägs till 100 procent av svenska staten.
  • Swedfund har i uppdrag att främja en hållbar ekonomisk utveckling i de länder där vi investerar. Swedfund tillhandahåller riskkapital, expertkunskaper och finansiellt stöd för investeringar på tillväxtmarknaderna i Afrika, Asien och Latinamerika samt i Östeuropa utanför EU.

Swedfunds expansion i siffror:

• Investeringar i portföljföretag: 93 (2010), 81 (2009), 71 (2008), 69 (2007), 67 (2006).
  • Antal länder där investeringar gjorts: 43 (2010), 36 (2009), 33 (2008), 33 (2007), 31 (2006).
  • Totala investeringar: 2,556 MSEK (2010), 2,403 MSEK (2009), 1,912 MSEK (2008), 1,480 MSEK (2007), 1,289 MSEK (2006).
  • Balansräkning: 3,405 MSEK (2010), 3,383 MSEK (2009), 2,759 MSEK (2008), 2,229 MSEK (2007), 1,726 MSEK (2006).

Nya medarbetare:

Senior Investment Managers:

Ulf Tossman kommer till Swedfund efter sex år hos riskkapitalbolaget InnovationsKapital, där han var ansvarig för hälsovård och biovetenskap. Ulf Tossman arbetade dessförinnan på Carnegie Asset Management som Senior Portfolio Manager. Ulf har haft chefstjänster på flera globala läkemedelsföretag innan han började arbeta inom riskkapitalsektorn.

Fredrik Törgren kommer till Swedfund från Handelsbanken Capital Markets, Corporate Finance, där han var Senior Project and Origination Manager. Tidigare var han investeringschef på det tekniskt inriktade riskkapitalföretaget Provider Venture Partners. Fredrik har över tio års erfarenhet från investeringsbanker och riskkapitalbolag.

ESG Managers (miljö och hållbarhet):

Kristin Sjöblom började på Swedfund i september i år efter tio år på Dometic Holding AB där hon var ansvarig globalt för Miljö & Hållbar utveckling samt europeisk miljö- och produktlagstiftning.

Lars-Olle Larsson där han var partner och ansvarig för tjänsteområdet hållbar affärsutveckling.

Investment Officers:

Henrik Nordlander kommer till Swedfund från Nordlander Partners, där han arbetade som senior analytiker.

Olga Perez kommer till Swedfund från E.ON:s avdelning för fusioner och förvärv i Italien.

• Mer information finns på Swedfunds webbplats www.swedfund.se. Välkommen också att kontakta Swedfunds Press Officer, James McVeigh, via e-post, james.mcveigh@swedfund.se, eller på telefon, 08 725 94 43. Bilder på de nya medarbetarna kan skickas vid förfrågan.

Taggar:

Citat