Swedfund och Vattenfall investerar i biomassa i Liberia

Report this content

​Uttjänta gummiträd i Liberia som tidigare bränts som avfall på fälten omvandlas istället till biobränsle och ger avkastning till bönder. Det är Buchanan Renewable Fuels affärsidé som Swedfund tillsammans med Vattenfall nu investerar 30 miljoner euro i. För ett fattigt land som Liberia kommer denna investering betyda mycket för landets utveckling.

Användningen av biomassa är central för att minska koldioxidutsläppen från fossila bränslen eftersom den kan ersätta kol i existerande kraftverk. För att biomassa ska leda till minskad klimatpåverkan jämfört med fossila bränslen krävs att den koldioxid som frigörs vid förbränning tas upp av växande biomassa. Buchanan Renewables Fuel ägs av McCall MacBain Foundation som stöder uppbyggnadsarbetet av Liberia på flera områden, bland annat hälso- och sjukvård och utbildning, och Swedfund ser stora möjligheter till utvecklingseffekter.

- Det här är en investering som ger utvecklingseffekter på många olika plan. Dels kommer den att skapa flera tusen arbetstillfällen både i direkta och indirekta led. Förutom export av biomassa kommer den också att främja den viktiga exporten av latex genom att företaget ansvarar för återplanering och förnyelse av gummiträd, säger Swedfunds VD Björn Blomberg.

Förutom direkta utvecklingseffekter i samband med produktion och export kommer investeringen även att medverka till att främja den lokala kraftproduktionen eftersom den kommer att använda träflis som bränsle.

Swedfund har 30 års erfarenhet av att göra investeringar på riskfyllda marknader och oftast så har investeringarna varit lönsamma för de svenska företag som vågat satsa tillsammans med Swedfund.

- Swedfunds roll är att verka på marknader dit svenska företag inte riktigt har vågat satsa på ännu. Swedfund har sedan några år tillbaka satsat extra mycket på att investera i sk. post-konflikt länder. Därför är det extra glädjande att ha fått tillstånd denna investering tillsammans med Vattenfall, eftersom det förhoppningsvis kan locka andra svenska företag att våga satsa på dessa nya tillväxtmarknader, säger Björn Blomberg.

Swedfund och Vattenfall förvärvar 30 procent av Buchanan Renewables Fuel i Liberia. Vattenfall köper 20 procent för 20 miljoner euro och Swedfund 10 procent för 10 miljoner euro.

Kontakt: Maria Lannér, Chef Kommunikation, Swedfund 08-725 94 17,
maria.lanner@swedfund.se