Swedfund tar anklagelser på allvar

Report this content

Sveriges Radios Ekoredaktion har under en längre tid granskat Swedfund, det statliga bolag som investerar i främst små och medelstora företag som i sin tur skapar arbetstillfällen och ekonomisk utveckling i tredje världen. Det första inslaget sändes idag på morgonen. Swedfund har så långt som möjligt med tanke på regler och avtal ställt upp med information om bolaget och dess verksamhet.

- Vi välkomnar all granskning. Den är viktig. Men lika viktigt är att resultaten av granskningen presenteras korrekt, säger Per Juth, affärsutvecklingschef på Swedfund.

- Så har inte skett i det här fallet.

- Uppgifterna om att vi inte skulle ha följt upp anklagelserna mot fondförvaltaren och de aktuella bolagen är inte korrekta. Tvärtom, vi har tagit dem på största allvar. Inom fondens ägarkrets har alla tillgängliga fakta analyserat och slutsatsen är att fondförvaltaren har agerat korrekt, fastslår Per Juth.

Däremot är Swedfund självkritisk vad gäller hanteringen av information om den person som delgav sina misstankar till bland annat Swedfund.

- Informatören var känd i breda kretsar. Han begärde heller aldrig något skydd för sin identitet. Det mail som gick från Swedfund till fondförvaltaren skickades också långt efter att fondförvaltaren inlett en dialog med informatören. Därför gjorde vi bedömningen att mailet inte skulle kunna orsaka någon skada. Trots det beklagar vi att hans namn utlämnades. Det var fel och skulle inte ha gjorts, fortsätter Per Juth.

Swedfund har inlett ett arbete med att etablera ett rättssäkert system för anonyma tips bland annat om korruption.

- Vi tittar särskild noga på den norska modellen där informatörer hänvisas till oberoende jurister. Vi hoppas att vårt system ska kunna tas i bruk under nästa år, avslutar Per Juth.

För ytterligare information:

- Se bilaga Bakgrundsinformation om Swedfund

- Amelie Alte tel: 070-580 38 55

tel: 070-580 38 55

E: amelie.alte@swedfund.se

Swedfund, Sveriges finansiell utvecklingsinstitution (s.k. DFI), bildades 1979 och ägs till 100 procent av svenska staten. Swedfund har i uppdrag att främja en hållbar ekonomisk utveckling i de länder där vi investerar. Swedfund tillhandahåller riskkapital, expertkunskaper och finansiellt stöd för investeringar på tillväxtmarknaderna i Afrika, Asien och Latinamerika samt i Östeuropa utanför EU.

Taggar: