Säkrare samordning av räddningsinsatser med nytt radiolänk- och radiosystem från Swedia Networks Swedia Networks AB har fått uppdraget att projektera och installera ett nytt kommunikationssystem för räddningstjänsten i hela norra delen av Stockholms län. Affären har ett totalt värde av ca 10 miljoner kronor. Sambandssystemet kommer att byggas under sommaren och driftsätts hösten 2003. Under det senaste året har Swedia Networks fått flera stora order att bygga skyddade lednings- och räddningscentraler åt kommuner och räddningstjänstförbund. - Det nya radiosystemet möjliggör en effektivare och säkrare samordning av räddningsinsatser inom området, säger beställaren, brandchef Jan Wisén vid Södra Roslagens Brandförsvarsförbund. I längden kommer det förstås invånarna till godo genom en högre säkerhet i området. - Vi valde Swedia Networks anbud för att det gav oss rätt funktioner till lägsta kostnad, fortsätter Jan Wisén. I systemet ingår förutom radiobasstationer även nio radiolänkhopp, fyra master/torn och en radioväxel med tillhörande manöverapparater och radiobasstationer. - Vi är givetvis mycket glada att Swedia Networks har fått förtroendet av Södra Roslagens Brandförsvarsförbund, säger den ansvarige för affären Peter Sundin, Swedia Networks. För ytterligare information, kontakta Swedia Networks AB: Peter Sundin, Radio Maintenance Services, 08-593 785 01 eller 070-579 79 30 Christine Kullgren, Kommunikationsdirektör, 08-585 379 46 eller 070-696 42 12. Swedia Networks AB bygger, övervakar och underhåller alla typer av fasta och mobila nät för tele- och datakommunikation. Företaget har en rikstäckande organisation i Sverige och kompetent närvaro i flera europeiska länder. Totalt är vi närmare 3000 medarbetare med bred teknisk kompetens och omfattande erfarenhet inom många områden av tele- och datakommunikation. Koncernens omsättning år 2002 var ca 3 Miljarder SEK. Swedia Networks ingår i Telefos-gruppen vars huvudägare är Industri Kapital, 2000-fonden. För ytterligare information, besök oss gärna på www.swedianet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/11/20030611BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/11/20030611BIT00270/wkr0002.pdf