Swedia Networks administrerar stadsnätet i Uppsala

Swedia Networks administrerar stadsnätet i Uppsala Swedia Networks har tecknat ett kontrakt med Uppsala Stadsnät AB. Avtalet innebär att Swedia Networks ansvarar för övervakning och drift av stadsnätet i Uppsala. Det löper på fem år. I uppdraget ingår inkoppling av nya kunder, teknisk support till stadsnätets slutkunder samt förmedling av tjänsteleverantörer till Uppsala Stadsnät. I dagsläget har cirka 90 procent av företagen och 75 procent av hushållen i Uppsala tätort tillgång till snabb Internetuppkoppling, IP- telefoni, datakommunikation och kabel-TV. På Swedia Networks räknar man med att Uppsalaborna någon gång under hösten 2004 eller våren 2005 även ska kunna få tillgång till IP-TV och video-on-demand-tjänster. Stadsnätet i Uppsala fungerar som en öppen marknadsplattform, där alla tjänsteleverantörer får vara med och konkurrera på lika villkor. Det innebär att hushållen i Uppsala tätort själva individuellt kan välja vilka tjänsteleverantörer de vill anlita. Uppdraget som tjänsteförmedlare var en viktig faktor när Uppsala Stadsnät valde ett samarbete med Swedia Networks. - Vi valde att samarbeta med Swedia Networks eftersom företaget besitter en bred kompetens. Dessutom har vi haft en gemensam idé om att erbjuda företag och hushåll i Uppsala ett opartiskt alternativ, där de fritt väljer sina tjänsteleverantörer istället för att bli tilldelade en viss leverantör, säger Per Arenhage, vd för Uppsala Stadsnät. För Swedia Networks innebär affären med Uppsala Stadsnät att företaget befäster sin roll som ledande inom stadsnätsområdet. I slutet av förra året tecknade Swedia Networks liknande avtal i både Ronneby och Östhammar. - Affären med Uppsala Stadsnät är strategiskt viktig för oss och innebär att vi ytterligare stärker vår position på bredbandsmarknaden. I Uppsala Stadsnät uppnår vi verklig operatörsneutralitet vilket leder till bättre tjänster och lägre priser för stadsnätets kunder. Genom samarbetet mellan Uppsala Stadsnät och Swedia Networks får företag och hushåll i Uppsala tillgång till ett framtidssäkert nät i alla dimensioner, säger Axel Hjärne, vice vd i Swedia Networks. För mer information, kontakta: Axel Hjärne, vice vd Swedia Networks AB, mobil: 0705-48 84 32 Jonas Tapper, Business Manager Swedia Networks AB, mobil: 0703-59 91 00 Per Arenhage, vd Uppsala Stadsnät, mobil: 0701-810101 Om Swedia Networks AB Swedia Networks bygger, övervakar och underhåller alla typer av fasta och mobila nät för tele- och datakommunikation. Swedia Networks har en rikstäckande organisation i Sverige samt kompetent närvaro i flera europeiska länder. Totalt omsatte koncernen 2,4 miljarder kr 2002 och har ca 2000 medarbetare med bred teknisk kompetens och omfattande erfarenhet inom många krävande områden. Stadsnät är ett av Swedia Networks primära fokusområden för 2000-talet. Om Uppsala Stadsnät AB Uppsala Stadsnät är ett helägt dotterbolag till Song Networks Holding AB. Affärsidén är att erbjuda kundnära, kostnadseffektiv och snabb kommunikation för företag och konsumenter i Uppsala. Uppsala Stadsnät grundades 2003 men härstammar från Uppsala Energi där verksamheten startade 1998. Stadsnätet är direktanslutet till flera rikstäckande bredbandsnät som täcker många platser i Sverige och i världen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/08/20040608BIT00200/wkr0001.pdf