Swedia networks bygger avancerat sambandssystem för gotlands räddningstjänst

Swedia Networks bygger avancerat sambandssystem för Gotlands Räddningstjänst Swedia Networks AB bygger nytt radiosambandssystem för Gotlands Räddningstjänst. Systemet ger Räddningstjänsten ökad kapacitet, effektivare samband och snabbare kommunikation mellan t ex polis och ambulans med hjälp av en helt ny radioväxel och ett länknät som binder samman utryckningsverksamheten. Affären beräknas vara värd ca 10 MSEK. För Swedia Networks som bygger, utvecklar och underhåller nät för tele- och datakommunikation, är Gotland ett satsningsområde. - Vi rekryterar nu personal på Gotland och tror på fortsatt telekomutveckling i området bl a med hjälp av lokala entreprenörer, säger Kent Blad Regionchef. - Det nya radiosambandssystemet för Räddningstjänsten består av en nät- och radioväxel som är hjärtat i Räddningstjänstens koordinering. Nätet består av radiolänkar och fiberkabel samt utnyttjande av befintliga mobilmaster kombinerat med utbyggnation. Swedia Networks kommer även att utveckla och installera tekniskt avancerad utrustning för vind- och temperaturmätning samt bygga fastighetsnät i Räddningstjänstens olika lokaler. Räddningstjänstens nya radiosambandssystem påbörjas våren 2003 och beräknas vara klart under fjärde kvartalet. För ytterligare information, kontakta Swedia Networks AB: Kent Bladh, Regionchef, 0480-476201, 070-543 40 01 Christine Kullgren, Kommunikationsdirektör, 08-585 379 46 eller 070-696 42 12. Swedia Networks AB bygger, utvecklar och underhåller nät för tele- och datakommunikation. Företaget är en av Europas ledande inom området och erbjuder marknadsledande kompetens inom systemintegration, nätdesign, byggnation samt drift och underhåll. Swedia Networks har ca 3000 anställda. Verksamhet drivs i Sverige (huvudkontor), Danmark, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Malaysia. Dessutom drivs ett antal projekt i flertal länder. Koncernens omsättning år 2001 var ca 5 Miljarder SEK. Swedia Networks ingår i Telefosgruppen vars huvudägare är Industrikapital 2000-fonden. För ytterligare information, besök oss gärna på www.swedianet.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00570/wkr0002.pdf