Swedia Networks levererar radiolänk till Linköping

Swedia Networks levererar radiolänk till Linköping Bredbandsföretaget Utsikt Linköping AB har valt Swedia Networks som leverantör av radiolänk i uppbyggnaden av kommunikationsnätet i Linköping. Den aktuella affären gäller radiolänken mellan Ljungsbro och Västerlösa. För boende i det aktuella glesbygdsområdet innebär radiolänken nu möjlighet till bredbandsuppkoppling. Bredbandsutbyggnaden påbörjades i januari i år och täcker totalt 17 orter i Linköpings kommun. Invånarna kommer tack vare utbyggnaden att få tillgång till bredband via ADSL samt till det lokala bredbandsnätet i kommunen. Till i höst ska utbyggnaden vara klar och samtliga 17 orter ha tillgång till det nya nätet. I utbyggnadsarbetet ansvarar Swedia Networks för förläggning och skarvning av bredbandskabel till några av de berörda orterna. Swedia Networks ansvarar också för utplacering av och markarbeten kring Utsikts teknikbodar samt installation av den teknik som behövs i bodarna. Det känns spännande att kunna bidra till det aktiva och växande stadsnät som Linköping har, säger Jonas Tapper, Business Manager på Swedia Networks. Utsikt Linköping AB vann nyligen den kommunala upphandlingen gällande utbyggnaden av kommunikationsnätet i Linköping. I samband med detta säkerställdes sedan affären mellan Utsikt Linköping AB och Swedia Networks. För mer information, kontakta: Jonas Tapper, Business Manager Swedia Networks AB, mobil: 0703-59 91 00 Om Swedia Networks Swedia Networks bygger, övervakar och underhåller fasta och mobila nät för tele- och datakommunikation. Med rikstäckande organisation i Sverige och verksamhet i flertalet europeiska länder, erbjuds hög kompetens inom såväl drift och underhåll som systemintegration, IP-teknik, nätverksdesign och byggnation. Swedia Networks ingår i Telefos Gruppen vars huvudägare är Industri Kapital. Totalt har Swedia Networks ca 2 000 medarbetare och 2003 omsattes 2,4 miljarder kr. Hemsidans adress är www.swedianet.se Om Utsikt Linköping AB Utsikt är en av regionens ledande nätoperatörer inom snabb, trygg och bekväm datakommunikation för både privatpersoner och företag. Utsikt erbjuder ett öppet nät, där kunderna väljer fritt bland en rad tjänsteleverantörer. Förutom i Linköping finns Utsikt i Katrineholm och Norrköping. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040707BIT20090/wkr0001.pdf