Swedia Networks marknadsposition stärks med nya Telia Sonera-avtal

Swedia Networks marknadsposition stärks med nya Telia Sonera-avtal Swedia Networks AB har i hård konkurrens tagit hem tre betydande affärskontrakt med TeliaSonera. Affärerna innebär en stärkt marknadsposition för Swedia Networks som bygger, övervakar och underhåller nät för tele- och datakommunikation i Sverige och övriga Europa. Satsningen på leverans av tele- och datatjänster som voiceprodukter, dvs telefoniaccesser till företags- och privatkunder, kapacitetsprodukter för snabba förbindelser, datakom-produkter för företagsnät, lokala IP nät för företag och Interneterbjudanden har nu resulterat i avtal om större volymer och inom fler geografiska områden för 2003. - Med de nya avtalen stärker Swedia Networks affärsrelationen till TeliaSonera samtidigt som affärerna skapar en plattform för fortsatta liknande satsningar på tele- och datatjänster i Sverige, säger Bo Eriksson, kund- och affärsansvarig i Swedia Networks. TeliaSonera driver och utvecklar Sveriges största nät för telefoni-, Internet- och bredbandstjänster och är dominerande aktör inom nätgrossisttjänster i Sverige. Swedia Networks har även fått utökat uppdrag i affären Linjenätsutbyggnad, dvs utbyggnad av det fasta telefoninätet. Här har Swedia Networks och TeliaSonera avtalat om en utökad affär jämfört med tidigare, fasta priser för hela landet samt helhetsåtagande för stolparbeten i ett antal geografiska områden. Swedia Networks fortsätter att på TeliaSoneras uppdrag ansluta UMTS- operatörernas basstationer i Sverige. Avtalet innefattar anslutning av basstationer via Radiolänk, Fiberkabel, Kopparkabel/HDSL/KNUT samt FWA (LMDS). Överenskommelsen gäller 1:a kvartalet 2003 med möjlighet till förlängning t o m 2003-12-31. För ytterligare information kontakta Swedia Networks: Bo Eriksson, 054-579101, Business Manager Christer Sundberg, 063-148724, Key Account Manager Christine Kullgren, 08-58537946, 070-696 4212, Kommunikationsdirektör Swedia Networks AB bygger, övervakar och underhåller nät för tele- och datakommunikation. Företaget är en av Europas ledande inom området och erbjuder marknadsledande kompetens inom systemintegration, nätdesign, byggnation samt drift och underhåll. Swedia Networks har ca 3000 anställda. Verksamhet drivs i Sverige (huvudkontor), Danmark, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Malaysia. Dessutom drivs ett antal projekt i flertal länder. Koncernens omsättning år 2001 var ca 5 Miljarder SEK. Swedia Networks ingår i Telefos-gruppen vars huvudägare är Industrikapital 2000-fonden. För ytterligare information, besök oss gärna på www.swedianet.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00130/wkr0002.pdf