Swedia Networks minskar antalet anställda i den svenska verksamheten

Swedia Networks minskar antalet anställda i den svenska verksamheten av koncernen med ca 400 personer, från 2 700 till ca 2 300. En anpassning av verksamheten till nuvarande och förväntade affärsvolymer till följd av den vikande efterfrågan i telekombranschen. - Våra kunder skjuter upp eller är återhållsamma med sina investeringar. Marknaden har vikt kraftigt och först under 2003 väntas en långsam återhämtning, i första hand inom 3G telefoni och på kommunmarknaden för bredband, säger VD Jan Sjöqvist. Koncernen Swedia Networks har 3 030 anställda och av dem 2 700 i den svenska verksamheten. Beslutet är taget efter samverkan med de fackliga organisa- tionerna. Varsel lämnas till Länsarbetsnämnderna den 3 september. För ytterligare information, kontakta Swedia Networks: Christine Kullgren, Kommunikationsdirektör, 08-585 379 46/25, 070-696 42 12. Vår hemsida har adressen www.swedianet.com Swedia Networks AB är en av Europas ledande leverantörer av skräddarsydda nät för tele- och datakommunikation. Företaget har marknadsledande kompetens inom systemintegration, nätdesign, byggnation samt drift och underhåll. Swedia Networks har ca 3 030 anställda, verksamma i Sverige och på den övriga europeiska marknaden. Koncernens omsättning år 2001 var ca 5 Miljarder SEK. Swedia Networks AB ägs av Telefos AB, vars ägare är Industri Kapital 2000-fonden (51 %) och Telia AB (49 %). För ytterligare information, besök oss gärna på www.swedianet.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00410/wkr0002.pdf