Swedia Networks och Cisco Systems i stor bredbandsaffär med Skellefteå Kraft Elnät AB Swedia Networks levererar aktiv utrustning från Cisco Systems till Skellefteå Kraft Elnäts bredbandsnät. Affären är värd ett flertal miljoner kronor och omfattar även serviceavtal. För att kunna erbjuda kommunen och dess invånare en modern kommunikationslösning med hög kapacitet, god tillgänglighet och lokal närvaro har Skellefteå Kraft Elnät investerat i ett kraftigt bredbandsnät, Skekraft.net. Den aktiva utrustningen är en viktigt och vital del för nätets funktion. - Utrustningen kommer primärt användas för att ansluta privata kunder i Skellefteå Kraft Elnäts bredbandsnät säger Jan Wennerström, ansvarig för drift och underhåll i affärsområdet kommunikation på Skellefteå Kraft Elnät AB. Swedia Networks var den mest gynnsamma leverantören ur ett femårsperspektiv utifrån upphandlingen. Det är också en fördel att Swedia Networks är ett stort företag med bred kompetens, säger Jan Wennerström. - En av Swedia Networks strategier är att bli en ledande leverantör av aktiv utrustning på den svenska marknaden. Som ett första steg i den satsningen är har vi uppnått ett guldpartnerskap med Cisco, säger Johan Strömbäck, Marknadsdirektör i Swedia Networks. - Swedia Networks har ett starkt samarbete med Cisco kring bredband. Affären med Skellefteå Kraft Elnät är ett glädjande bevis på omedelbar framgång inom området. Extra glädjande är att vi också fått Skellefteå Kraft Elnäts förtroende inom drift och underhåll, avslutar Johan Strömbäck. - Tillströmningen av kunder i Skellefteå Kraft Elnäts bredbandsnät är mycket positiv, säger Per Åkerstrand, Regional Sales Manager för Cisco Systems i Sverige. Bredbandsnätet består av våra nya 48 portars fiber kort för att ansluta kunder direkt in i Catalyst 4500 switchen och därigenom få en enklare lösning samt bättre styrning och hantering. Om Swedia Networks AB Swedia Networks bygger, övervakar och underhåller alla typer av fasta och mobila nät för tele- och datakommunikation. Vi har en rikstäckande organisation i Sverige samt kompetent närvaro i flera europeiska länder. Totalt omsatte koncernen 3 miljarder kr 2002 och har ca 2500 medarbetare med bred teknisk kompetens och omfattande erfarenhet inom tele- och datakommunikation. Stadsnät är ett av våra primära fokusområden för 2000- talet. Läs gärna mera på www.swedianet.se Om Cisco Systems Cisco Systems är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos hård- och mjukvarubaserade produkter och tjänster används för att skapa Internetlösningar för kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett skillnader i tid och plats. Cisco grundades 1984 och har sedan dess vuxit till att bli ett av världens högst värderade och snabbast växande företag. Cisco har 35 500 anställda och omsatte 18,9 miljarder dollar under räkenskapsåret 2003. För mer information www.cisco.se Vill du veta mera, var vänlig kontakta: Swedia Networks AB Johan Strömbäck, Marknadsdirektör, 08-585 379 61 Robert Sporrong, Säljare och affärsansvarig, 060-67 99 70 Cisco Systems Per Åkerstrand, Regional Sales Manager, 070-685 90 92 Skellefteå Kraft Elnät AB Jan Wennerström, Drift & Underhåll, affärsområdet kommunikation, 0910-77 27 25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/28/20031128BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/28/20031128BIT00300/wkr0002.pdf