Enad svensk flygforskning siktar mot 2040 - nio viktiga punkter presenterade för regeringen

Report this content

Onsdagen den 10 februari överlämnade flyg-Sverige en ny forskningsagenda till regeringen: NRA Flyg 2010. Agendan samlar åsikterna från aktörerna på den svenska flygforskningsscenen i en nulägesanalys, en framåtblick och en åtgärdskarta.

www.nraflyg.se NRA Flyg 2010 anger: • Konkreta mål för 2020 och 2040 – vi vet var vill vi stå i framtiden, baserat på vår kompetens och hur utvecklingen bedöms bli. • Prioriterade forskningsområden för svenska flygforskningsaktörer – vi vet vilka teknikområden vi ska ägna oss åt för att nå målen (s. 27). • Nio punkter för flyg-Sveriges bästa – vi listar nio konkreta uppgifter som måste lösas för att våra mål ska bli verklighet, inklusive förslag på forskningsprogram. Vi föreslår även sammankallande för de nio punkterna, så att de första stegen ska vara lätta att ta (s. 38-41). Agendan har två syften: att ena Sveriges flygforskningsaktörer, så att vi strävar mot samma mål, och att kommunicera denna samsyn och dessa mål till politiker och forskningsfinansiärer som beslutar om framtidens flygforskning – och skapar konkreta förutsättningar för agendans genomförande. Uppfyllandet av dessa två syften ger Sverige förutsättningar att även i framtiden kunna vara en ledande flygnation och dra fortsatt ekonomisk nytta av den högteknologiska utvecklingen på flygområdet. Överlämnandet av agendan skedde på Regeringskansliet med statssekreterare Peter Honeth från Utbildningsdepartementet som värd. Även representanter från närings- och försvarsdepartementen deltog. Jan Nygren, ordförande Högskolan Väst och representant för flygforskningsaktörerna, redovisade arbetet och därefter följde en diskussion om hur rapportens identifierade områden kan konkretiseras och stärkas. – Flygforskningsagendan NRA Flyg 2010 stakar ut en väg för svensk flygforskning fram till år 2040, där högt ställda miljömål och vikten av en stärkt flygteknisk forskningsfinansiering är några viktiga komponenter, säger Jan Nygren. Regeringsföreträdarna välkomnade initiativet och instämde i behovet av samsyn. Man inbjöd också till en fortsatt dialog tillsammans med parterna i ämnet. Bild finns att ladda ner: www.nraflyg.se/omslagsbild/nra.pdf Deltagande vid onsdagens överlämnande och dialog: Chalmers – Rektor Karin Markides • FM – Utvecklingschef Michael Moore • FMV – GD Gunnar Holmgren • FOI – GD Jan-Olof Lind • Högskolan Väst – Styrelseordförande Jan Nygren • LiTH – Dekanus Helen Dannetun • Saab – Affärsområdeschef Pontus Kallén • SAI – vice Ordförande (2009) Mats Palmberg • VINNOVA – vice GD Eva Lindencrona • Volvo Aero – VD Staffan Zackrisson- NRA Flyg 2010 är framtagen av: VINNOVA, FMV, FM, FOI, Saab, Volvo Aero, LiU, KTH, Chalmers, HV, LTU, SAI och Teknikföretagen.

Taggar: