Skicka bilden till tv:n – med hjälp av mobilen

Report this content

En smidig rullstol som sparar energi åt den som sitter i eller skjuter på, ett sensorband som larmar direkt vid en fallolycka eller en apparat som gör det möjligt att skicka semesterbilder direkt till vännernas tv-apparater.

För femte året i rad delades Swedish Embedded Award ut i samband med Tekniska Mässan i Stockholm. Swedish Embedded Award ska belöna nyutvecklade produkter med inbyggda system och visa på teknikens stora potential.

13 bidrag var nominerade i årets tävling som är uppdelad i tre kategorier: Enterprise för svenska företag, Student för studenter och Micro/Nano för studenter och företag där bidragen innehåller mikro- eller nanosystemteknik.

•Vinnaren i kategorin Enterprise är Stockholmsföretaget InView med mobilmaskinen ippi som kopplas till tv:ns scartuttag och förvandlar tv:n till en kommunikationscentral. Genom att ippi:n har ett mobilabonnemang och en e-postadress är det möjligt att skicka meddelanden, bilder och filmer till den och sedan visa dem direkt i tv-apparaten.

•Vinnare i kategorin Student är Jonas Johansson och Daniel Petersson, Högskolan i Halmstad, med sin Power Assisted Wheelchair – en lätt och smidig servoassisterad rullstol. Små enkla och billiga rotationsenkodrar och ett mera avancerat reglersystem ersätter de tunga och klumpiga kraftsensorer i dagens rullstolar.

•Vinnare i kategorin Micro/Nano är Jimmie Wiklander, Luleå tekniska universitet, med produkten Sensorband som är en kombination av ett konventionellt trygghetslarm och en inbyggd fallsensor. Vid fallolyckor blir många så omtöcknade att de inte själva orkar trycka på knappen till sitt trygghetslarm – Sensorband larmar automatiskt vid en fallolycka.

– Tävlingen lyfter fram både studenter och företag och visar teknikens stora potential för näringslivet och hur kunskapsbasen vid universiteten och högskolorna kan omsättas i konkreta produkter, säger Olle Vogel, programansvarig på KK-stiftelsen.

Bakom Swedish Embedded Award står branschföreningarna IM Embedded Technology och Elektronikföreningen, KK-stiftelsen och KK-stiftelsens expertkompetensprogram Tekniq och Minst samt branschtidningen Elektronik i Norden.

Bildtext: F.v. Kjell Lindén och Mats Segerström, In View AB, Jonas Johansson och Daniel Petersson, Högskolan i Halmstad, Jimmie Wiklander, Luleå tekniska universitet. (Foto:KK-stiftelsen)

För ytterligare upplysningar:
Bengt Magnhagen, Tekniq/Minst, 0708 15 76 61