Nationellt park- och trädgårdsnätverk deltar under Gothenburg Green World

Report this content

Det råder trädgårdsyra i Göteborg när Gothenburg Green World 2016 nu är i gång. Deltar gör även nätverket Swedish Society of Public Parks & Gardens (SSPPG) där 30 av Sveriges främsta publika parker och trädgårdar är medlemmar. Nätverket syftar till att genom gemensamma satsningar sätta Sverige på kartan som trädgårdsland.

Under Gothenburg Green World i sommar medverkar SSPPG bland annat vid informationsplatsen i Bältespännarparken mitt i centrala Göteborg. Även flera av nätverkets medlemmar deltar själva i evenemanget däribland Gunnebo Slott och Trädgårdar, Göteborgs Botaniska trädgård, Göteborgs Parker och Liseberg. Fyra aktörer som dessutom är huvudansvariga bakom satsningen. En annan medlem, Tjolöholms Slott i Kungsbacka kommunen är med som samverkanspartner i projektet.

Gunnebo Slott och Trädgårdar

Göteborgs Botaniska trädgård

Göteborgs Parker

Liseberg

Tjolöholms Slott

– För oss är det en självklarhet att delta i detta evenemang. Vi, liksom Gothenburg Green World vill inspirera till en grönare värld och få fler att upptäcka alla fantastiska parker och trädgårdar som finns runt om i Sverige. De är tillgängliga för alla och bakom står passionerade och drivna kreatörer. Detta hoppas vi att besökarna kommer få uppleva i Göteborg i sommar, säger SSPPGs ordförande Lena Vikström, VD Gunnebo Slott och Trädgårdar.

SSPPG bildades 2010 och har sedan dess deltagit i mässor och olika publika sammanhang för att skapa uppmärksamhet kring parkernas unika och värdefulla ställning i landet. I nätverket ingår både slottsparker, historiska stadsparker, konstnärshem, botaniska parker och de kungliga parkerna. Varje år samlas kunniga trädgårdsmästare och ambitiösa ledare för att utbyta kunskap och erfarenheter och med sin samlade kompetens arbeta för en positiv utveckling och ett ökat intresse för det gröna kulturarvet i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

Lena Vikström
Ordförande SSPPG
VD Gunnebo Slott och Trädgårdar

Tel: +46 31-334 16 01
E-post:
lena.vikstrom@gunneboslott.se

Swedish Society of Public Parks & Gardens
(SSPPG) bildades 2010 och är ett nätverk med de främsta parkerna och trädgårdarna i Sverige. Målsättningen är att stärka, utveckla och kommunicera kunskap kring det svenska trädgårdskulturarvet, som inkluderar alltifrån stadsparker till slottsträdgårdar. www.swedishgardens.se

Taggar:

Snabbfakta