Nationellt park- och trädgårdsnätverk ställer ut på Nordiska Trädgårdar 21-24 april

Report this content

Nära trettio av Sveriges främsta publika parker och trädgårdar är samlade i nätverket Swedish Society of Public Parks & Gardens (SSPPG) för att med gemensamma satsningar sätta Sverige på kartan som trädgårdsturistland. Nätverket medverkar på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar, Stockholmsmässan 21-24 april och visar utställningen ”Vägen genom parken” med glimtar från flera av Sveriges vackraste parker och trädgårdar.

SSPPG deltar i år vid mässan Nordiska Trädgårdar och i projektet Gothenburg Green World 2016. Utställningen ”Vägen genom parken” är inspirerad av mässans tema Tillbaka till naturen och skapad tillsammans med Gunnar Kaj och Kristina Björk. Den hittas direkt vid ingången till hall C (C05:10).

”Vi har så många fantastiska parker och trädgårdar i Sverige som är tillgängliga för alla. Bakom trädgårdarna och parkerna står engagerade och kunniga människor som verkligen brinner för att bevara och utveckla kulturarvet på bästa sätt. Detta vill vi visa upp och få fler att upptäcka. I vår vardag och i samhället blir det gröna en allt viktigare del och det är något vi har stor kunskap kring,” säger SSPPGs ordförande Lena Vikström, VD Gunnebo Slott och Trädgårdar.

SSPPG bildades 2010 och har sedan dess deltagit i mässor och olika publika sammanhang för att skapa uppmärksamhet kring parkernas unika och värdefulla ställning i landet. I nätverket ingår både slottsparker, historiska stadsparker, konstnärshem, botaniska parker och de kungliga parkerna. Varje år samlas kunniga trädgårdsmästare och ambitiösa ledare för att utbyta kunskap och erfarenheter och med sin samlade kompetens arbeta för en positiv utveckling och ett ökat intresse för det gröna kulturarvet i Sverige.

På mässan Nordiska Trädgårdar medverkar flera av företrädarna från nätverket: bl a Botaniska trädgårdarna i Uppsala och Göteborg, Tjolöholms slott, Trädgårdsföreningen i Göteborg, Enköpings parker, Waldemarsudde, Gunnebo Slott och Trädgårdar, Katrinetorps Landeri, Malmö Stad och Grönsöö slott m fl.

Välkommen till pressträff
torsdagen 21 april kl. 11.00 för presentation av utställningen och med mer information om Gothenburg Green World och Swedish Society of Public Parks & Gardens (SSPPG).

Under Nordiska Trädgårdar är nätverket SSPPGs medlemmar även representerade genom ett antal föredrag och workshops, se www.nordiskatradgardar.se/program

För mer information, vänligen kontakta:

Lena Vikström
Ordförande SSPPG
VD Gunnebo Slott och Trädgårdar
Tel: +46 31-334 16 01
E-post: lena.vikstrom@gunneboslott.se
Maria Sidén
Medlem Styrgruppen SSPPG
VD Tjolöholms Slott
Tel: +46 300-40 46 12
Mobil +46 708-13 38 25