Amerikanska FDA svarar på ansökan från Swedish Match

Swedish Match informerades tidigare idag av amerikanska livs- och läkemedelsverket (US FDA) att General Snus för närvarande inte kommer erhålla status som en ”tobaksprodukt med modifierad risk” (MRTP). FDA har beskrivit den fortsatta processen och uppmuntrar Swedish Match att fortsätta söka en ändrad status för General Snus. Swedish Match tolkar uttalandet som att myndigheten vill fortsätta dialogen om hur man effektivast kommunicerar modifierad risk till konsumenter.

FDA skriver i sitt pressmeddelande: "Även om FDA inte godkänner modifierad riskstatus för dessa produkter för tillfället, kommer vår vägledning för företaget göra det möjligt att ändra och komplettera i sin ansökan.” Detta uttalande är uppmuntrande och deras vägledning kommer att vara avgörande för att hjälpa Swedish Match att erhålla MRTP-status.

Även om FDA väljer att inte bevilja Swedish Match en MRTP-status, har myndigheten fastställt att de aktuella snusprodukterna är gynnsamma ur ett folkhälsoperspektiv och innehåller betydligt lägre halter av oönskade ämnen jämfört med över 97 procent av rökfria tobaksprodukter på den amerikanska marknaden. Dessa konstateranden är en del av FDA:s beslut att godkänna Swedish Match PMTA-ansökan i november 2015.

Swedish Match uppskattar den öppna och konstruktiva dialogen med FDA som nu fortsätter.

”Swedish Match snusprodukter i USA kommer att behålla sin nuvarande klassificering och General Snus kommer att fortsätta säljas enligt rådande bestämmelser. Swedish Match är det första och hittills enda tobaksbolag som FDA bedömt inkommit med en komplett MRTP-ansökan. Det är en stor bedrift i sig och har uppmuntrat anställda i Swedish Match att arbeta ännu hårdare mot vår vision om en värld utan cigaretter”, säger Fredrik Peyron, Vice President, Regulatory Affairs and Group Communications.

"Vårt mål är att arbeta för att kommunicera sanningsenligt till konsumenterna om våra snusprodukter och att snus är ett mindre skadligt alternativ till cigarettrökning. Vi tog ett stort steg mot vår vision "En värld utan cigaretter" genom att ha den första MRTP ansökan någonsin som har bedömts som komplett av FDA, och vi tror att det är ett tecken på att vi rör oss i rätt riktning. Vi kommer att hörsamma myndighetens inbjudan till fortsatt konstruktiv dialog för att förstå nästa steg som krävs för utfärdande av en modifierad risk-status för snus”, säger Fredrik Peyron.

Johan Wredberg, Director Communications and Media Relations (utanför USA)

Sandy Fowler-Jones, Director Public Relations & Communications (USA)
Kontor +1 804 787 5132

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 15 313 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2016. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).