Årsstämma i Swedish Match AB (publ)

Aktieägarna i Swedish Match AB kallas till årsstämma tisdagen den 22 april 2008, kl. 16.30 på Hotell Rival, Mariatorget 3, Stockholm.

Av kallelsen till årsstämman framgår att styrelsen föreslår höjd utdelning 3:50 SEK per aktie. Som avstämningsdag för rätt att erhålla kontant utdelning föreslås den 25 april 2008. Styrelsen föreslår också att nuvarande mandat att återköpa upp till 10 procent av utestående aktier för ett maximalt belopp om 3 000 MSEK förlängs. Dessutom föreslås att aktiekapitalet minskas med 17 506 310:89 SEK genom indragning av 12 000 000 tidigare återköpta aktier med samtidig fondemission på motsvarande belopp för att återställa aktiekapitalet. Därtill föreslås att minskningsbeloppet skall avsättas till fond att användas för återköp av egna aktier.

Valberedningen i Swedish Match AB föreslår omval av Charles A. Blixt, Andrew Cripps, Arne Jurbrant, Conny Karlsson, Kersti Strandqvist och Meg Tivéus samt nyval av Karen Guerra. Till styrelsens ordförande föreslås Conny Karlsson och till styrelsens vice ordförande föreslås Andrew Cripps. Sven Hindrikes och John P. Bridendall har avböjt omval.

Valberedningen består av Michael Allison (Morgan Stanley Investment Management), William N. Booth (Wellington Management Company), Andy Brown (Cedar Rock Capital), Mads Eg Gensmann (Parvus Asset Management), ordförande, och Conny Karlsson.

Kallelsens fullständiga lydelse återfinns på Swedish Match hemsida: www.swedishmatch.com, samt biläggs detta pressmeddelande.