Årsstämma i Swedish Match AB (publ)

Aktieägarna i Swedish Match AB kallas till årsstämma tisdagen den 28 april 2009, kl. 16.30 på Hotell Rival, Mariatorget 3, Stockholm.

Av kallelsen till årsstämman framgår att styrelsen föreslår höjd utdelning 4:10 SEK per aktie. Som avstämningsdag för rätt att erhålla kontant utdelning föreslås den 4 maj 2009. Styrelsen föreslår också att nuvarande mandat att återköpa upp till 10 procent av utestående aktier för ett maximalt belopp om 3 000 MSEK förlängs. Dessutom föreslås minskning av bolagets aktiekapital med 6 110 045:76 SEK genom indragning av 4 000 000 tidigare återköpta aktier med samtidig fondemission utan utgivande av nya aktier på motsvarande belopp för att återställa aktiekapitalet. Därtill föreslås att minskningsbeloppet skall avsättas till fond att användas för återköp av egna aktier.

Valberedningen i Swedish Match AB föreslår omval av Charles A. Blixt, Andrew Cripps, Karen Guerra, Arne Jurbrant, Conny Karlsson, Kersti Strandqvist och Meg Tivéus. Till styrelsens ordförande föreslås omval av Conny Karlsson och till styrelsens vice ordförande föreslås omval av Andrew Cripps.

Valberedningen består av Michael Allison (Morgan Stanley Investment Management), William N. Booth (Wellington Management Company), Andy Brown (Cedar Rock Capital), Mads Eg Gensmann (Parvus Asset Management), ordförande, och Conny Karlsson.

Kallelsens fullständiga lydelse återfinns på Swedish Match hemsida: www.swedishmatch.com, samt biläggs detta pressmeddelande.