Bokslutsrapport januari – december 2015

Report this content

• Nettoomsättningen för helåret ökade med 9 procent till 14 486 MSEK (13 305) och för fjärde kvartalet med 5 procent till 3 719 MSEK (3 536). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 2 procent både för helåret och för fjärde kvartalet.
  • Rörelseresultatet från produktområden1) för helåret ökade med 7 procent till 3 690 MSEK (3 446) och för fjärde kvartalet med 1 procent till 908 MSEK (900). I lokala valutor minskade rörelseresultatet från produkt­områden1) med 2 procent för helåret och med 4 procent för fjärde kvartalet.
  • Swedish Match har från och med denna rapporteringsperiod börjat rapportera resultatandelen i STG med ett kvartals fördröjning på grund av tidsskillnader mellan Swedish Match och STG:s rapportering. Till följd av detta har ingen resultatandel i STG redovisats för perioden oktober-december 2015.
  • Rörelseresultatet2) (exklusive resultatandel för STG för fjärde kvartalet 2015 till följd av ändrad rapportering) uppgick till 4 008 MSEK (3 780) för helåret och till 908 MSEK (992) för det fjärde kvartalet.
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 14:48 SEK (13:23) för helåret och till 3:34 SEK (3:55 inklusive 0:47 från resultatandel i STG) för fjärde kvartalet. Minskningen av resultatet per aktie för det fjärde kvartalet var i sin helhet hänförlig till förändringen av rapportering relaterad till STG.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 20:00 SEK per aktie vilken består av en ökad ordinarie utdelning om 8:00 SEK (7:50) och en extra utdelning om 12:00 SEK. Den extra utdelningen är en följd av Swedish Match partiella försäljning av STG i samband med börsintroduktionen av STG på Nasdaq Copenhagen.
  • Efter rapporteringsperiodens utgång noterades STG på Köpenhamnsbörsen och Swedish Match minskade ägarandelen i STG från 49 procent till 31,2 procent.

1) Rörelseresultatet från Swedish Match produktområden, vilket exkluderar resultatandel i STG.
2) Rörelseresultatet för koncernen inkluderar större engångsposter och resultatandel i STG.

För hela rapporten: http://www.swedishmatch.com/sv/Investors/

Swedish Match telefonkonferens
En telefonkonferens kommer att hållas idag, fredagen den 19 februari kl. 10.30. Vi kommer att redovisa och kommentera resultatet. Deltagare är Lars Dahlgren, Marlene Forsell och Emmett Harrison.

Lyssna på telefonkonferensen live: http://www.swedishmatch.com/sv/Investors/

En inspelning av telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig i 30 dagar på ovanstående länk samt på telefonnummer:

UK, nummer: +44 20 7031 4064, kod: 550963
US, nummer: +1 888 365 0240, kod: 550963
Sverige, nummer: +46 8 505 203 33, kod: 550963
__________

Kontakter:

Lars Dahlgren, President och Chief Executive Officer
Kontor 08 658 0441

Marlene Forsell, Senior Vice President och Chief Financial Officer
Kontor 08 658 0489

Emmett Harrison, Senior Vice President Investor Relations and Corporate Sustainability
Kontor 08 658 0173

Richard Flaherty, President US Division, US Investor Relations-kontakt
Kontor +1 804 787 5130
___________

Informationen i denna rapport är sådan som Swedish Match AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 februari 2016 kl. 08.15 (CET).
___________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 08 658 0200