Bokslutsrapport januari - december 2019

Rekordår för nettoomsättning och rörelseresultat från produktsegment

• I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 15 procent för det fjärde kvartalet och med 8 procent för helåret. Rapporterad nettoomsättning ökade med 19 procent till 3 933 MSEK (3 301) för det fjärde kvartalet och med 14 procent till 14 739 MSEK (12 966) för helåret.
  • I lokala valutor ökade rörelseresultatet från produktsegment1) med 18 procent för det fjärde kvartalet och med 13 procent för helåret. Rapporterat rörelseresultat från produktsegment ökade med 22 procent till 1 525 MSEK (1 246) för det fjärde kvartalet och med 18 procent till 5 828 MSEK (4 936) för helåret.
  • Rörelseresultatet, som inkluderar en nedskrivning om 367 MSEK i den europeiska tuggtobaksverksamheten (se Not 5), uppgick till 1 098 MSEK (1 196) för det fjärde kvartalet och till 5 307 MSEK (4 812) för helåret.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 756 MSEK (925) för det fjärde kvartalet och till 3 896 MSEK (3 578) för helåret.
  • Resultatet per aktie uppgick till 4:62 SEK (5:41) för det fjärde kvartalet och till 23:22 SEK (20:63) för helåret. Justerat resultat per aktie ökade med 26 procent till 6:81 SEK (5:41) för det fjärde kvartalet och med 23 procent till 25:41 SEK (20:63) för helåret.
  • ZYN tillgängligt i cirka 67 000 butiker i USA och genomsnittlig försäljningsvolym per försäljningsställe fortsatte att öka.
  • Styrelsen föreslår en ökad utdelning om 12:50 SEK per aktie.
  • Framtidsutsikten för 2020 finns på sidan 13.

1) Exklusive Övrig verksamhet och större engångsposter.

För hela rapporten: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Finansiella-rapporter/Delarsrapporter/

Swedish Match telefonkonferens
En telefonkonferens kommer att hållas idag, onsdagen den 12 februari kl. 14.00. Vi kommer att redovisa och kommentera resultatet. Deltagare är Lars Dahlgren, Thomas Hayes och Emmett Harrison.

Lyssna på telefonkonferensen: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/Webbsandningar-och-ljudsandningar/

Telefonkonferens presentation: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/

Thomas Hayes, Senior Vice President och Chief Financial Officer
Kontor 08 658 0108

Emmett Harrison, Senior Vice President Investor Relations

Richard Flaherty, President US Division, US Investor Relations-kontakt
Kontor +1 804 787 5130

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 februari 2020 kl. 08.15 CET.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000

swedishmatch.com