Delårsrapport januari – september 2022

Highlights för det tredje kvartalet

• Fortsatt framgång för verksamheten för rökfria produkter i USA och den starka amerikanska dollarn drev kraftiga ökningar av koncernens försäljning och resultat. Övriga verksamheter inom koncernen stod inför tuffa jämförelsetal och på sina håll utmanande marknadsförutsättningar.
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 21 procent till 5 782 MSEK (4 778). I lokala valutor ökade koncernens nettoomsättning med 5 procent för det tredje kvartalet.
  • Koncernens rörelseresultat ökade till 2 400 MSEK (2 075).
  • Rörelseresultat från produktsegment ökade med 15 procent till 2 412 MSEK (2 099).
    I lokala valutor minskade rörelseresultatet från produktsegment1) med 1 procent för det tredje kvartalet.
  • I lokala valutor ökade rörelseresultatet med 12 procent inom segmentet Rökfria produkter. För produktsegmentet Cigarrer minskade rörelseresultatet, påverkat av lägre volymer. Produktsegmentet Tändprodukter stod inför särskilt utmanande förhållanden och rapporterade ett kraftigt minskat rörelseresultat.
  • Periodens resultat efter skatt ökade till 1 778 MSEK (1 540).
  • Resultat per aktie ökade med 18 procent till 1:17 SEK (0:99).

1) Exklusive Övrig verksamhet och större engångsposter.

För hela rapporten: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Finansiella-rapporter/Delarsrapporter/

Swedish Match telefonkonferens
En telefonkonferens kommer att hållas idag, torsdagen den 28 oktober kl. 14.00. Vi kommer att redovisa och kommentera resultatet. Deltagare är Lars Dahlgren, Anders Larsson och Johan Levén.

Lyssna på telefonkonferensen: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/Webbsandningar-och-ljudsandningar/

Telefonkonferens presentation: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/

Anders Larsson, Chief Financial Officer och Senior Vice President Group Finance
Kontor 010 139 3006

Johan Levén, Vice President Investor Relations
Kontor 070 207 2116

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2022 kl. 08.15 CET.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och i Skandinavien. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, ZYN, Longhorn, Game, America's Best Chew, Fiat Lux och Cricket.

Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000