Halvårsrapport januari - juni 2022

Report this content
  • Koncernens försäljning och rörelseresultat ökade starkt till följd av fortsatt framgång för verksamheten för rökfria produkter i USA samt fördelaktiga valutakurser.
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 23 procent till 5 561 MSEK (4 505). I lokala valutor ökade koncernens nettoomsättning med 11 procent för det andra kvartalet.
  • Koncernens rörelseresultat ökade till 2 227 MSEK (1 956).
  • Koncernens rörelseresultat från produktsegment ökade med 14 procent till 2 271 MSEK (1 988).
    I lokala valutor ökade rörelseresultatet från produktsegment1) med 1 procent för det andra kvartalet.
  • I lokala valutor ökade rörelseresultatet med 14 procent inom segmentet Rökfria produkter trots högre marknadsinvesteringar i samtliga geografiska områden för att främja framtida tillväxt. För produktsegmentet Cigarrer minskade rörelseresultatet, påverkat av lägre volymer. För produktsegmentet Tändprodukter ökade det underliggande rörelseresultatet men poster av engångskaraktär resulterade i en minskning av rapporterat rörelseresultat.
  • Periodens resultat efter skatt ökade till 1 624 MSEK (1 441).
  • Resultat per aktie ökade med 17 procent till 1:07 SEK (0:92).
  • Framtidsutsikten för helåret 2022, på sidan 14, har uppdaterats baserat på utvecklingen under de första sex månaderna.

1) Exklusive Övrig verksamhet och större engångsposter.

För hela rapporten: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Finansiella-rapporter/Delarsrapporter/

Swedish Match telefonkonferens
En telefonkonferens kommer att hållas idag, fredagen den 22 juli kl. 14.00. Vi kommer att redovisa och kommentera resultatet. Deltagare är Lars Dahlgren, Anders Larsson och Emmett Harrison.

Lyssna på telefonkonferensen: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/Webbsandningar-och-ljudsandningar/

Telefonkonferens presentation: www.swedishmatch.com/sv/Investerare/Presentationer/

Kontakter:

Lars Dahlgren, President och Chief Executive Officer
Kontor 08 658 0441

Anders Larsson, Chief Financial Officer och Senior Vice President Group Finance
Kontor 010 139 3006

Emmett Harrison, Senior Vice President Investor Relations
Kontor 070 938 0173

Johan Levén, Investor Relations and Business Analysis Manager
Kontor 070 207 2116

___________

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 juli 2022 kl. 08.15 CET.
___________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och i Skandinavien. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, ZYN, Longhorn, Game, America's Best Chew, Fiat Lux och Cricket.

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000