Ny medlem föreslås till Swedish Match styrelse

Vid den kommande årsstämman den 2 april 2020 kommer Swedish Match valberedning att föreslå val av Alexander Lacik till ny ledamot i Swedish Match styrelse.

Alexander Lacik är VD för det internationella smyckesföretaget Pandora och har lång internationell erfarenhet från olika branscher för snabbrörliga konsumentvaror. Nomineringskommittén har lagt särskild vikt vid Alexander Laciks erfarenhet som VD i internationella företag, hans kunskap om den amerikanska marknaden och hans erfarenhet av att skapa tillväxt och bygga varumärken i globala konsumentföretag.

Innan sitt nuvarande uppdrag på Pandora var Alexander Lacik VD för Britax Ltd, ett världsledande företag för barnsäkerhetsprodukter. Han har också varit ansvarig för den nordamerikanska verksamheten på RB (Reckitt Benckiser) och har under sin karriär även haft olika internationella chefspositioner på RB samt olika positioner inom försäljning och marknadsföring inom Procter & Gamble. Han har en civilekonomexamen från Linnéuniversitetet.

Följaktligen kommer valberedningen föreslå omval av nuvarande styrelsemedlemmar Conny Karlsson, Charles A. Blixt, Andrew Cripps, Jacqueline Hoogerbrugge, Pauline Lindwall, Wenche Rolfsen och Joakim Westh samt nyval av Alexander Lacik. Valberedningen kommer att föreslå Conny Karlsson till styrelsens ordförande och Andrew Cripps till vice styrelseordförande.

Swedish Match valberedning består av Conny Karlsson (styrelseordförande), Filippa Gerstädt (Nordea Fonder), Hans Ek (SEB Investment Management AB), Will James (Standard Life Aberdeen PLC) och David Pawelkowski (Zadig Gestion (Luxembourg) S.A.).  Filippa Gerstädt är valberedningens ordförande. Swedish Match chefsjurist, Marie-Louise Heiman, är valberedningens sekreterare.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 14,739 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2019. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000