Ny medlem föreslås till Swedish Match styrelse

Report this content

Vid den kommande årsstämman den 27 april 2022 föreslår valberedningen att Sanna Suvanto-Harsaae väljs till ny styrelseledamot i Swedish Match.

Sanna Suvanto-Harsaae har erfarenhet inom ett antal branscher, bland annat inom konsument- och B2B2C-områden för snabbrörliga konsumentvaror, logistik, e-handel och inom tjänstesektorn.  Valberedningen har särskilt noterat Sanna Suvanto-Harsaaes breda branschkunskap och erfarenhet av styrelsearbete i nordiska börsbolag.

Sanna Suvanto-Harsaae har lång erfarenhet av styrelseuppdrag från offentliga och privata företag i Sverige, Danmark och Finland. Bland de börsnoterade bolagen finns TCM Group A/S (ordförande), Orthex OYI (ordförande), Anora OYJ (vice ordförande), Harvia OYJ (vice ordförande) och Elopak A/S (styrelsemedlem). Hon är för närvarande även styrelseordförande i BoConcept A/S, Posti Group OYJ, Nordic Pet Care Group A/S och Babysam A/S samt styrelseledamot i Broman Group/Motonet Oy.

Hennes yrkeserfarenhet inkluderar befattningar på Procter & Gamble, Synoptik A/S och Reckitt Benckiser (Skandinavien) A/S. Hon har en civilekonomexamen från Lunds universitet.

Styrelseledamöterna Andrew Cripps och Wenche Rolfsen har meddelat att de inte är tillgängliga för omval vid kommande årsstämma. Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Conny Karlsson, Charles A.  Blixt, Jacqueline Hoogerbrugge, Alexander Lacik, Pauline Lindwall och Joakim Westh samt nyval av Sanna Suvanto-Harsaae. Valberedningen föreslår omval av Conny Karlsson som styrelseordförande. Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman 2022.

Utöver styrelsens ordförande Conny Karlsson består valberedningen av följande ledamöter: Mads Eg Gensmann (Nordflint Capital Partners Fondsmaeglerselskab A/S), Filippa Gerstädt (Nordea Fonder), Roseanna Ivory (abrdn) och Dan Juran (Framtiden Management Company, LLC). Filippa Gerstädt är valberedningens ordförande. Bolagets chefsjurist Marie-Louise Heiman är sekreterare i valberedningen.

___________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och i Skandinavien. Koncernens globala nettoomsättning var 18 489 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2021. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, ZYN, Longhorn, Game, America's Best Chew, Fiat Lux och Cricket.
___________

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm