Swedish Match – uppdatering avseende Scandinavian Tobacco Group

Som tidigare kommunicerats har Swedish Match tillsammans med den andra ägaren av Scandinavian Tobacco Group (STG) anlitat rådgivare för att utvärdera olika strategiska alternativ avseende STG. I detta arbete har ytterligare värdeskapande möjligheter identifierats och aktieägarna i STG är överens om att det är i deras bästa intresse att fortsätta att utveckla STG, under ledning av den nyligen utsedda verkställande direktören Niels Frederiksen, med sikte på en möjlig börsintroduktion.

Den 30 januari offentliggjorde STG att man utsett en ny verkställande direktör, Niels Frederiksen, som ersätter den avgående verkställande direktören Anders Colding Friis. Niels Frederiksen är för närvarande Executive Vice President för STG:s globala supply chain och medlem i STG:s ledningsgrupp. Niels Frederiksen har under de senaste åren haft en viktig roll i att skapa dagens STG och i att utveckla den framtida strategiska inriktningen för bolaget, där operativa förbättringar och kapitalrationaliseringar har identifierats som betydande möjligheter till förbättrad lönsamhet och avkastning på kapital.

"Vi tror att Niels Frederiksen har den erfarenhet och det ledarskap som krävs för att ytterligare utveckla detta framstående företag", säger Lars Dahlgren, verkställande direktör och koncernchef för Swedish Match och ledamot i styrelsen för STG.

Inget slutligt beslut har fattats, men aktieägarna i STG har enats om att utvärdera möjligheterna för en börsintroduktion.

________

För information, var vänligen kontakta:

Kontor 08 658 0441

Kontor 08 658 0173

_________

Informationen är sådan som Swedish Match AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2015 kl. 08.45 (CET).

_________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor och tändare). Välkända varumärken är General (svenskt snus), Longhorn (moist snuff), White Owl (cigarrer), Red Man (tuggtobak), Fiat Lux (tändstickor) och Cricket (tändare). Koncernens produkter säljs över hela världen med tillverkning i sex länder. Koncernens globala nettoomsättning var 12 947 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2014. Swedish Match aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).

Swedish Match AB (publ), Box 7179, 103 88 Stockholm
Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 15. Telefon: 08 658 0200