Swedish Match AB utser ny VD och finansdirektör

Report this content

Styrelsen för Swedish Match AB har idag utsett Lars Dahlgren, 37, som ny VD och koncernchef för Swedish Match AB från och med den första juni 2008.

Lars Dahlgren började på Swedish Match 1996. Han har sedan dess haft ett antal ledande befattningar inom koncernen, både i Sverige och internationellt och 2004 utsågs Lars Dahlgren till finansdirektör i koncernen. Lars Dahlgren är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

“Lars Dahlgren har gjort ett utomordentligt bra arbete som finansdirektör i Swedish Match. Han har genom åren erhållit en omfattande erfarenhet av bolaget och tobaksbranschen i fråga om marknadsförutsättningar, konkurrenssituation och konsumentkännedom. Därtill har Lars erfarenhet av kapitalmarknaden. Lars Dahlgren har stor förståelse för de utmaningar och möjligheter som Swedish Match står inför och detta gör sammantaget att Lars kommer att bli en utmärkt VD och koncernchef, med förmåga att fortsätta utvecklingen av Swedish Match ”, säger Conny Karlsson, styrelseordförande i Swedish Match AB.

I sin nya befattning kommer Lars Dahlgren att erhålla en fast årslön på 4 992 000 SEK samt övriga förmåner, inklusive rörlig lönedel, enligt av årsstämman beslutade principer för ersättning.

Lars Dahlgren efterträder Sven Hindrikes, 58, som tidigare i år aviserat till styrelsen att han avser att gå i pension under 2008.

Samtidigt har Swedish Match beslutat att utse Joakim Tilly, 38, som ny finansdirektör i Swedish Match AB. Joakim Tilly kom till Swedish Match redan 1994 och är idag Senior Vice President Group Finance. Han har haft ett antal befattningar inom koncernens ekonomi- och finansfunktion och liknande befattningar på divisionsnivå. Under åren 2001 till 2004, var Joakim Tilly finansdirektör och under en period VD för Netgiro i Sverige, ett internationellt företag fokuserade på betalningstjänster. Joakim Tilly är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Joakim Tilly börjar sin nya tjänst den första juni 2008 och kommer att rapportera till Lars Dahlgren, ny VD och koncernchef. Joakim Tilly kommer att ingå i koncernledningen.

____________

Swedish Match är en global koncern med ett brett utbud av marknadsledande varumärken inom rökfri tobak, cigarrer, piptobak och tändprodukter. Rullande tolvmånadersomsättning till och med mars 2008 uppgick till 12 706 MSEK. Aktien är noterad på OMX Nordiska Börs i Stockholm (SWMA).

Swedish Match AB (publ), SE-118 85 Stockholm

Besöksadress: Rosenlundsgatan 36, Telefon: 08 658 02 00

Organisationsnummer: 556015-0756

www.swedishmatch.com

____________

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Conny Karlsson, Chairman of the Board

Mobil 070 521 19 18

Sven Hindrikes, President och Chief Executive Officer

Kontor 08 658 02 82, Mobil 070 567 41 76

Lars Dahlgren, Chief Financial Officer

Kontor 08 658 04 41, Mobil 070 958 04 41

Henrik Brehmer, Senior Vice President Corporate Communications

Kontor 08 658 04 52, Mobil 076 111 34 14

Informationen är sådan som Swedish Match AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2008 kl. 08.00 (CET).