Swedish Match återköper egna aktier

Report this content

Swedish Match AB (publ) har beslutat att återköpa egna aktier under perioden 20 juni 2017 fram till och med den 21 juli för sammanlagt upp till 250 MSEK.

Swedish Match AB (“Swedish Match” eller “Bolaget”) har beslutat att genomföra ett återköpsprogram för sammanlagt upp till 250 MSEK fram till och med den 21 juli 2017. Detta återköpsprogram är en del av Swedish Match strategi om att återföra överskottet av likvida medel till Bolagets aktieägare. Återköpsprogrammet tillåter att aktieåterköp genomförs under den kommande stängda perioden inför publiceringen av delårsrapporten för det andra kvartalet enligt definitionen i EU:s Marknadsmissbruksförordning. Återköpsprogrammet kommuniceras i enlighet med gällande bestämmelser.

Återköpta aktier kommer att användas för nedsättning av Swedish Match aktiekapital genom en indragning av återköpta aktier. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Återköpsprogrammet kommer att förvaltas av ett värdepappersföretag eller ett kreditinstitut som fattar sina handelsbeslut avseende Bolagets aktier oberoende av och utan inflytande från Swedish Match med hänsyn till den tidpunkt återköpen sker.

Det återköpsprogram som styrelsen nu beslutat om ska uppfylla följande villkor:

1. Återköp av aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och ske i enlighet med de regler rörande köp av egna aktier som framgår av Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter samt i enlighet med MAR och Safe Harbour-förordningen.
  2. Återköpen får genomföras under perioden från och med den 20 juni 2017 till och med den 21 juli 2017.
  3. Återköp av aktier på Nasdaq Stockholm får ske till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
  4. Aktier för sammanlagt maximalt 250 MSEK får återköpas.
  5. Maximalt får 18 180 000 aktier återköpas. Bolaget får dock inte vid någon tid inneha mer än 10 procent av Bolagets aktier.
  6. Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Det totala antalet registrerade aktier i Swedish Match AB uppgår till 181 800 000. Swedish Match ägde 1 535 690 egna aktier per den 19 juni 2017.

__________

Kontakter:

Marlene Forsell, Senior Vice President och Chief Financial Officer
Kontor 08 658 0489

Emmett Harrison, Senior Vice President Investor Relations and Corporate Sustainability
Kontor 08 658 0173

___________

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juni 2017 kl. 08.45 CET.

___________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 15 769 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2017. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 08 658 0200