Swedish Match kommentar till domen i EU-domstolen

I dag presenterade EU-domstolen sin dom i frågan om förbudet att saluföra svenskt snus i övriga EU-länder. Domen innebär att svenskt snus fortsatt utestängs från EU:s inre marknad.

I domen konstateras att EU:s lagstiftare har ett vidsträckt utrymme för skönsmässig bedömning inom detta område. Det innebär, enligt domstolen, att möjligheten för domstolsprövning är begränsad både när det gäller EU lagstiftarnas åtgärder och bedömningar av fakta.

EU-domstolens dom kan inte överklagas. Det innebär att ett eventuellt framtida hävande av snusförbudet väsentligen är en politisk fråga.

Kontakt:

Patrik Hildingsson, Vice President Communications & Public Affairs

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 12 616 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2018. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.