Swedish Match meddelar organisatoriska förändringar

Swedish Match AB meddelade idag att Rich Flaherty, President, US Division, beslutat sig för att gå i pension per den 2 oktober 2020. Rich började på Swedish Match 2000 som CFO för US Division och har lett verksamheten sedan 2008. Verksamheten i USA har under Richs ledning haft en central roll i Swedish Match tillväxt och verksamheten i USA står nu för majoriteten av koncernens försäljning och vinst.

Tom Hayes kommer per den 1 augusti 2020 att lämna sin nuvarande roll som koncernens CFO för att tillträda rollen som President, US Division. Sin nuvarande befattning har Tom haft sedan 2018. Han började på Swedish Match 2006 och var tidigare CFO för US Division.

Anders Larsson kommer att utses till ny CFO för koncernen per den 1 augusti 2020. Anders började på Swedish Match 2008 och hans nuvarande befattning är Vice President, Group Finance.

”Rich har varit drivande bakom den mycket framgångsrika utvecklingen av vår verksamhet i USA och vi kommer att sakna hans ledarskap. På Swedish Match medarbetares vägnar önskar jag Rich och hans familj allt gott för framtiden. Swedish Match har en gedigen successionsplanering på plats och har varit väl förberedda på denna förändring. Tom har under sina år på Swedish Match till största del varit verksam inom koncernens US Division och har bidragit stort under de senaste åren i sin nuvarande befattning. Anders har arbetat nära Tom sedan 2018 och är väl förberedd att överta rollen som CFO”, säger verkställande direktör och koncernchef Lars Dahlgren.

Emmett Harrison, Senior Vice President Investor Relations

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 15 510 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2020. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000