• Swedish Match/

Swedish Match tillkännager att Scandinavian Tobacco Group har undertecknat avtal med Reynolds American, Inc. för förvärvet av Lane Limited

Swedish Match tillkännager att Scandinavian Tobacco Group A/S (STG) har träffat avtal med Reynolds American, Inc. för förvärvet av Lane Limited (Lane). STG ägs till 49 procent av Swedish Match AB.

I STGs pressmeddelande, som publicerades tidigare idag, meddelade STG att Lane beräknas ha en årlig EBITDA på 45 MUSD och en försäljningsvolym på 525 ton piptobak, 980 ton finskuren tobak och 450 miljoner ”little cigars”. STG kommer att erlägga 205 MUSD för Lane.

STG meddelade även i sitt pressmeddelande att ”med förvärvet av Lane får STG en beräknad årsomsättning på cirka 800 MEUR och en försäljningsvolym på över 2,5 miljoner cigarrer, 2 175 ton piptobak, 3 170 ton finskuren tobak och 450 miljoner ”little cigars. Bolaget kommer att ha cirka 10 000 medarbetare.

Den 1 oktober, 2010 förvärvade Swedish Match 49 procent av STG och tillförde sina verksamheter för amerikanska premiumcigarrer och europeiska cigarrer samt verksamheten för piptobak till den nya enheten.

Den föreslagna transaktionen är föremål för granskning och godkännande av den amerikanska konkurrensmyndigheten (Federal Trade Commission). Transaktionen beräknas slutföras under första halvåret 2011.

____________

För information, var vänlig kontakta:

Kontor 08 658 0441, Mobil 070 958 0441

Joakim Tilly, Chief Financial Officer
Kontor 08 658 0213, Mobil 076 860 9597

Emmett Harrison, Senior Vice President Corporate Communications and Sustainability
Kontor 08 658 0173, Mobil 070 938 0173

____________

Informationen är sådan som Swedish Match AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 januari 2011 kl. 14.30 (CET).
____________

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus, Andra tobaksprodukter (amerikanska massmarknadscigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter. Koncernen säljer produkter globalt med tillverkningsenheter i 7 länder. Koncernens globala verksamhet omsatte 14 351 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2010. Swedish Match aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).

Swedish Match AB (publ), Box 7179, 103 88 Stockholm
Besöksadress: Västra Trädgårdsgatan 15, Telefon: 08-658 02 00