Swedish Match utser Patrik Andersson till ny chef för North Europe Division

Patrik Andersson 44, har utsetts till chef för Swedish Match North Europe Division med början den 1 oktober 2007. Han efterträder Lars-Olof Löfman som blir global chef för rökfria produkter.

Patrik Andersson är sedan 2004 chef för Wasabröd AB inom Barillakoncernen. Innan Patrik kom till Wasabröd AB arbetade han 12 år vid Unilever där han innehade en rad chefspositioner, både i Sverige och i Tyskland. Patrik har en fil.kand. i företagsekonomi från Lunds universitet.

”Patrik har en gedigen bakgrund inom snabbrörliga konsumentvaror och lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, både på strategisk och operativ nivå”, säger Sven Hindrikes, VD och koncernchef för Swedish Match AB.

Patrik kommer att ingå i koncernledningen och vara baserad i Stockholm.

Swedish Match har bildat en ny koncernfunktion för globala rökfria produkter. Huvudsyftet är att utveckla och samordna den globala verksamheten inom rökfria produkter för att tillvarata de internationella tillväxtmöjligheter som finns inom segmentet. Den nya funktionen rapporterar till VD koncernchef Sven Hindrikes och Lars-Olof Löfman kommer även fortsättningsvis att ingå i koncernledningen.

Som ansvarig för den nya funktionen kommer Lars-Olof Löfman att fokusera på att skapa förutsättningar för organisk tillväxt i företagets rökfria verksamhet, såväl på nya som på befintliga marknader. Swedish Match starka varumärkesportfölj skall utvecklas genom strategisk produktutveckling och globalt varumärkesbyggande. Det är också av stor betydelse att öka kunskapen om rökfria produkter som ett sätt att avsevärt minska de risker som är förenade med cigarettrökning.