Utdelningen per aktie höjs till 2:50 SEK

Dagens årsstämma har bl a godkänt följande punkter:

- Utdelningen per aktie höjs från 2:10 till 2:50

- Val av Conny Karlsson till ny styrelseordförande

- Charles A. Blixt och John P. Bridendall invaldes i styrelsen

- Förlängt mandat om återköp av upp till 10 procent av antalet utestående aktier

- Bemyndigande om indragning av 13 miljoner återköpta aktier

Vid dagens årsstämma i Swedish Match har, i enlighet med styrelsens förslag, beslut fattats om utdelning per aktie med 2:50 SEK. Avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning är den 26 april 2007. Utbetalning av utdelningen beräknas ske genom Värdepapperscentralen (VPC) den 3 maj 2007.

Stämman har omvalt som ordinarie styrelseledamöter Andrew Cripps, Sven Hindrikes, Arne Jurbrant, Conny Karlsson, Kersti Strandqvist och Meg Tivéus samt nyvalt Charles A. Blixt och John P. Bridendall. Conny Karlsson valdes till ny styrelseordförande.

Årsstämman godkände vidare förlängning av mandatet att återköpa upp till 10 procent av utestående aktier för ett maximalt belopp om 3 000 MSEK. Dessutom godkändes också förslaget om minskning av aktiekapitalet med 18 084 644:37 genom indragning av 13 miljoner tidigare återköpta aktier med samtidig fondemission på motsvarande belopp för att återställa aktiekapitalet. Därtill godkändes att minskningsbeloppet skall avsättas till fond att användas för återköp av egna aktier.

Årsstämman har godkänt samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför stämman. Förslagen framgår av tidigare publicerad kallelse till stämman.