• Swedish Match/

Uttalande från styrelsen för Swedish Match AB med anledning av Philip Morris Holland Holdings B.V.:s höjda offentliga kontanterbjudande

Styrelsen för Swedish Match AB rekommenderar aktieägarna i Swedish Match att acceptera det höjda erbjudandet.

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för Swedish Match AB (publ) (”Swedish Match” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms Takeover-regler (”Takeover-reglerna”).

Den 11 maj 2022 offentliggjorde Philip Morris Holland Holdings B.V. (”PMHH”), ett dotterbolag till Philip Morris International Inc. (”PMI”), ett rekommenderat offentligt erbjudande till aktieägarna i Swedish Match att överlåta samtliga sina aktier i Swedish Match till PMHH (”Erbjudandet”). Den 4 oktober 2022 meddelade PMHH att acceptfristen förlängts ytterligare, till den 4 november 2022. Den 20 oktober 2022 offentliggjorde PMHH en höjning av priset i Erbjudandet till 116 kronor per aktie (det ”Reviderade Erbjudandet”) och meddelade att vederlaget inte kommer att höjas ytterligare i det Reviderade Erbjudandet. Det totala värdet av det Reviderade Erbjudandet, baserat på samtliga 1 520 714 190 utestående aktier i Swedish Match1) uppgår till cirka 176,4 miljarder kronor.

1) Exklusive egna aktier som ägs av Swedish Match (för närvarande 4 285 810 aktier).

Det Reviderade Erbjudandet motsvarar en premie om:

• 52,5 procent i förhållande till stängningskursen om 76,06 kronor den 9 maj 2022 (vilket var den sista dagen för handel före marknadsspekulation om ett potentiellt offentligt uppköpserbjudande på Bolaget);
  • 52,9 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 75,86 kronor för aktierna under de 30 senaste handelsdagarna som avslutades den 9 maj 2022 (vilket var den sista dagen för handel före marknadsspekulation om ett potentiellt offentligt uppköpserbjudande på Bolaget);
  • 60,4 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 72,33 kronor för aktierna under de 90 senaste handelsdagarna som avslutades den 9 maj 2022 (vilket var den sista dagen för handel före marknadsspekulation om ett potentiellt offentligt uppköpserbjudande på Bolaget).

Den 25 oktober 2022 offentliggjorde PMHH att PMHH erhållit nödvändiga myndighetsgodkännanden för Erbjudandet, under förutsättning att PMHH avyttrar Swedish Match dotterbolag SMD Logistics AB efter Erbjudandets fullföljande.

Förutom vad som framgår ovan, är villkoren för Erbjudandet oförändrade.

Swedish Match har anlitat Goldman Sachs Bank Europe SE (”Goldman Sachs”) som finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå som juridisk rådgivare i anledning av Erbjudandet. KANTER Advokatbyrå har också lämnat Swedish Match viss juridisk rådgivning i samband med Erbjudandet.

Styrelsens utvärdering av det Reviderade Erbjudandet

Styrelsen har tidigare rekommenderat aktieägarna i Swedish Match att acceptera Erbjudandet i enlighet med det uttalande som offentliggjordes den 11 maj 2022. Rekommendation stöddes av ett utlåtande från Goldman Sachs att Erbjudandet var skäligt för aktieägarna i Swedish Match ur finansiell synvinkel (baserat på de faktorer, begränsningar och antaganden som anges i utlåtandet). Den stöddes också av ett utlåtande från SEB Corporate Finance, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) enligt vilket Erbjudandet var skäligt för Swedish Match aktieägare ur finansiell synvinkel (baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet). För mer information om Styrelsens utvärdering av Erbjudandet och skälen för dess rekommendation, innefattande Styrelsens uppfattning om de effekter som genomförandet av Erbjudandet kan få på Swedish Match, särskilt på sysselsättningen, och om PMI:s strategiska planer för Swedish Match och de effekter som dessa kan förväntas få på sysselsättningen och de platser där Swedish Match bedriver sin verksamhet, hänvisas till Styrelsens uttalande av den 11 maj 2022, vilket finns tillgängligt på https://www.swedishmatch.com.

Mot denna bakgrund och i linje med dess rekommendation av den 11 maj 2022 rekommenderar Styrelsen aktieägarna i Swedish Match att acceptera Erbjudandet.

Beslutet om att avge ovanstående uttalande har biträtts av samtliga styrelseledamöter förutom Pär-Ola Olausson (utsedd av arbetstagarorganisationen IF Metall).

Pär-Ola Olausson är av åsikten att Swedish Match har kompetensen och erfarenheten att förbli ett självständigt bolag på lång sikt och att villkoren enligt det Reviderade Erbjudandet inte motsvarar Bolagets långsiktiga fundamentala värde.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

Stockholm, 27 oktober 2022

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Wredberg, presskontakt
Kontor 0730 27 93 43
E-post johan.wredberg@swedishmatch.com

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2022 kl. 20.40 CET.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och i Skandinavien. Koncernens globala nettoomsättning var 19 983 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 juni 2022. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, ZYN, Longhorn, Game, America's Best Chew, Fiat Lux och Cricket.

Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 010 13 93 000