VD-byte i Swedish Match under 2008

Sven Hindrikes, 57, har idag meddelat styrelsen att han önskar lämna sin befattning som VD och koncernchef för Swedish Match AB under 2008. Styrelsen accepterar men beklagar Sven Hindrikes beslut och kommer nu att påbörja processen att söka hans efterträdare. Sven Hindrikes kommer att kvarstå i sin befattning till dess att en ny VD och koncernchef har utsetts och kommer att finnas tillgänglig i övergångsprocessen.

”Efter tio år i Swedish Match, varav de senaste fyra åren som VD, har jag beslutat att det är rätt tid för mig att lämna min tjänst under 2008”, säger Sven Hindrikes. Bolaget är i ett gott skick och Swedish Match har nu en stark plattform för fortsatt utveckling av tillväxt och lönsamhet, vilket vi visade i dagens rapport för helåret 2007”, avslutar Sven Hindrikes.

Conny Karlsson, styrelseordförande i Swedish Match AB säger i en kommentar, ”Jag beklagar Svens beslut att lämna sin befattning som VD, men styrelsen godtar Svens beslut och kommer nu att påbörja processen att söka en ny VD. Styrelsen har kommit överens med Sven Hindrikes att han kvarstår i sin befattning till dess att en ny VD och koncernchef har utsetts. Därefter kommer Sven att finnas tillgänglig för bolaget som ett stöd i introduktionen och övergången till en ny VD. Till följd av denna överenskommelse kommer Sven Hindrikes att erhålla en ersättning motsvarande 18 månadslöner. Sven har fortsättningsvis styrelsens fulla förtroende”, fortsätter Conny Karlsson.

”Svens bidrag till Swedish Match har varit enormt under hans tio år som finanschef och VD. Under hans tid i bolaget har aktiekursen ökat nästan sexfaldigt med stöd av en försäljningsökning inom koncernen från 8 194 MSEK till 12 551 MSEK, en ökning av rörelseresultatet från 1 381 MSEK till 2 997 MSEK och en förbättring av vinst per aktie från 1:56 SEK år 1998 till 7:82 SEK år 2007. Personligen har jag mycket uppskattat att arbeta tillsammans med Sven”, avslutar Conny Karlsson.

Styrelsen i Swedish Match AB
Conny Karlsson, Styrelseordförande