Succélansering av ett unikt handelsinitiativ för att förstärka relationerna mellan Sverige och Nordafrika: ”SWENACC”

Report this content

Av Sveriges totala export till Afrika går nästan hälften till Nordafrika och de senaste årens demokratiseringsprocess i denna region har öppnat ytterligare möjligheter för en ny dynamik i det ekonomiska utbytet. Vidare kan ökad handel och investeringar i båda riktningar främja socioekonomiska framsteg och därmed stödja en demokratisk utveckling i Nordafrika. Sist men inte minst är det viktigt att, i den europeiska krisens spår, fånga upp den starka tillväxtpotential som finns i vårt närområde.

Det framhöll UD:s utrikesråd för handelsfrågor, ambassadören Eva Walder, vid det uppskattade och välbesökta öppnandet av “Swedish North African Chamber of Commerce”, SWENACC, som ägde rum nyligen på Svensk Handel.

Vid mottagningen deltog närmare 100 personer och utöver utrikesrådet Eva Walder talade Svensk Handels VD Dag Klackenberg, Egyptens ambassadör i Stockholm Mohamed Osama Taha Elmagdoub och SWENACCs ordförande ambassadör Mathias Mossberg, som framhöll vikten av att skapa nya broar och ett långsiktigt partnerskap för de kommersiella förbindelserna mellan Sverige och Nordafrika.

Drivkrafterna bakom och initiativtagarna till SWENACC, generalsekreteraren Yacine Slamti och Khalil Belhaj, framhöll att Handelskammaren kommer att bli ett forum, ett kontaktnät och ett serviceorgan för näringslivet i båda riktningarna.

Ambitionen, är enligt dem, att skapa en win-win affärsmodell och därigenom fördjupa relationerna mellan Sverige och Nordafrika. För att uppnå det har man bl.a. identifierat framgångsrika personer från den nordafrikanska diasporan i Sverige vilka nu valts in i Handelskammarens styrelse.

Bland de företag och organisationer som har spelat en avgörande roll i öppnandet av SWENACC bör nämnas Volvo AB, Ericsson, NASDAQ OMX, Näringslivets Internationella Råd (NIR), Stockholm Handelskammaren, Utrikesdepartementet, de nordafrikanska ambassaderna, Svensk Handel och Chamber Trade Sweden.

För mer information om oss besök vår hemsida www.swenacc.se eller kontakta vår ordförande, Mathias Mossberg, på 070-815 82 25 alternativt generalsekreteraren, Yacine Slamti, på 070-143 22 52.