Julskinkan har huvudrollen i ny film från SweDish Pork

Report this content

Till andra advent släppte SweDish Pork sin julfilm som skildrar en annorlunda jul, med längtan efter familj och vänner, men där ändå vissa saker är precis som vanligt. Huvudrollen innehas självklart av julskinkan. Bakom konceptet Swedish Pork står branschorganisationen Sveriges Grisföretagare.

– För många av oss kommer det att bli en annorlunda jul. I filmen vill vi visa att det åtminstone finns någonting som är precis som vanligt. Julskinkan är för många starkt sammankopplat med en härlig julkänsla och julens viktigaste smak. Den känslan kan vi i alla fall få njuta av i år – trots läget vi befinner oss i, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

I filmen får vi följa en tjej på väg hem till sin familj som hon inte träffat på länge. Hon möts av en julpyntad trädgård där julfirandet är i full gång, utomhus så klart. Och när julskinkan serveras kan man tro att det är en helt vanlig jul. Då infinner sig samma julkänsla som tidigare år.

Filmen vänder sig i första hand till en yngre målgrupp och kommer att gå i digitala kanaler från och med den 4 december och fram till jul. Bakom filmidé och manus står kommunikationsbyrån Identx, som också ligger bakom konceptet Swedish Pork. Produktionsbolag är Gryt Film.

– Vi är väldigt nöjda med känslan i filmen som vi hoppas ska kunna sprida lite julglädje och nå igenom bruset, säger Jeanette Elander.

Julen första skinkmacka är den bästa
Inför julen gav Sveriges Grisföretagare Novus i uppdrag att göra en undersökning om svenskarna och julskinkan. Resultatet visar att 83 procent av svenskarna äter julskinka runt jul. 80 procent av dem är överens om att julens allra första skinkmacka är godast. Helst vill man ha sin skinkmacka på vörtbröd eller knäckebröd och gärna med grovkornig senap.

– När man tänker på julskinka är det ofta som medelpunkten på det klassiska julbordet. Men när vi frågar svenska folket så verkar de flesta längta mest efter den där allra första skinkmackan som man kanske äter lite innan julafton. Det är även min egen favorit men skinkmackan är god om och om igen, säger Jeanette Elander.

SweDish Pork vill sprida kunskap och inspirera
Konceptet SweDish Pork lanserades i somras i syfte att få fler unga att, när de väljer kött, välja svenskt griskött, och kommunikationen ska både öka kunskapsnivån och inspirera. Undersökningar har visat att unga upplever griskött som anonymt och inte lika trendigt, hållbart och hälsosamt som annat kött.

– Det är många som inte vet att svenskt griskött är bland det mest klimatsmarta köttslaget. Eller att våra svenska grisar äter vegetabiliska rester och biprodukter från vår svenska livsmedelsindustri och på så sätt är en del av ett naturligt kretslopp. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt bra på att kommunicera grisköttets fördelar mot den yngre generationen, det jobbar vi för att ändra nu, säger Jeanette Elander.

Sedan i somras har SweDish Pork synts i kampanjer på sociala kanaler både med receptinspiration och hållbarhetsbudskap. I oktober lanserades en pop-up korvkiosk tillsammans med unga stjärnkockar på Nytorget i Stockholm för att möta de unga medvetna konsumenterna live.

– Det blev många intressanta möten och vi märkte att intresset för vårt svenska lantbruk och matproduktion är stort hos den unga målgruppen. Det finns också ett stort kunskapsglapp som vi behöver jobba på att minska, säger Jeanette Elander.

För mer information vänligen kontakta
Jeanette Elander, grisbonde och ordförande Sveriges Grisföretagare
Tel: 0730–465815
Mejl: ordf@sverigesgrisforetagare.se

SweDish Pork är ett koncept som är framtaget för att öka kunskapen om svenskt griskött hos konsumenter. Bakom SweDish Pork står branschorganisationen Sveriges Grisföretagare.

Taggar:

Citat

Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.